Aramızdan
uzun zaman önce ayrılmış olan Amerikalı komünist Harry Haywood’un Black
Bolshevik [“Siyahi Bolşevik”] kitabını okuyanlar, bir yandan da yazarın
Sovyetler’de faal olan Doğulu Emekçilerin Komünist Üniversitesi’nde (KUTV)
geçirdiği zamana dair izlenimleri edinme imkânı buluyor. Bu okulda neler
öğretiliyordu? Kimler öğrencisi oldu? Komintern, bu okulu kurarak ne elde
etmeyi ummuştu? Bu makale, KUTV’un tarihine dair kısa bir inceleme sunuyor.
Burada okulun tarihine ve komünist dünya üzerinde bıraktığı kalıcı etkilere
değinilecek.
Komintern,
KUTV’u 1921’de kurdu. Stalin, 1925’te KUTV öğrencilerine yaptığı konuşmada,
sömürülen halkların bu okulda verilen eğitim üzerinden tam olarak neleri alması
gerektiğine işaret ediyor:
“Doğu
Halkları Komünist Üniversitesi’nin görevi, sömürülen halklardan gelen
öğrencileri yürekleri ve ruhlarıyla sömürgelerde ve bağımlı ülkelerde kurtuluş
hareketinin acil görevlerini ifa edebilecek, Leninizmin pratik deneyimini
edinmiş, Leninizmin teorisini her yönüyle kuşanmış gerçek devrimcilere dönüştürmektir.”[1]
İki
yıl sonra Stalin, okulun öğrencilerine bir kez daha hitap etti. Bu konuşmasında
da Leninizmin önemine vurgu yapan Stalin, öğrencilerin “Leninizmin güçlü
silahını kuşanmaları”, mezun olduklarında “tüm enerjilerini ve edindikleri tüm
bilgileri Doğu’nun emekçi halklarının emperyalist zulümden kurtarılması
davasına adamaları gerektiğini” söyledi.[2]
Üniversite,
Çin’den ABD’ye oradan Filistin’e kadar birçok ülkeden öğrenci kabul etti.[3]
Stalin konuşmasında, hem “Doğu”yu tarif ediyor hem de KUTV’un kimleri kabul
edeceği sorusunu cevaplıyordu:
“İlk grupta Sovyetler’e
ait Doğu topraklarından, burjuvazinin artık iktidarda olmadığı, emperyalist
zulmün alt edildiği, işçilerin iktidarda olduğu ülkelerden gelenler yer alıyor.
İkinci grup, kapitalizmin hâlen daha hüküm sürdüğü, emperyalist zulmün yürürlükte
olduğu, bağımsızlık için emperyalistlere karşı mücadele edildiği sömürgelerden
ve bağımlı ülkelerden gelen öğrencilerden oluşuyor.”[4]
Devamında,
okuldaki öğrencilerin iki gruba ayrılmasının önemi üzerinde duran Stalin şunu
söylüyor:
“Okulda baskın olan bir
çizginin amacı, Doğu’daki Sovyet cumhuriyetlerinin ihtiyaçlarına hizmet
edebilecek kadrolar oluşturmakken diğer çizginin amacı, Doğu’daki sömürge ve
bağımlı ülkelerde emekçi halk kitlelerinin devrimci ihtiyaçlarına hizmet
edebilecek kadrolar oluşturmaktı.”[5]
Stalin
devamında, her bir kadronun üstlenmesi gereken özel hedeflere açıklık
getiriyor, bu noktada doğrudan demografi ve coğrafyaya ait özel koşullardan
bahsediyor. Okulda eğitim gören, Sovyetler’e bağlı Doğu ülkelerinden gelen
kadrolar konusunda beş temel hedef belirleyen Stalin, öğrencilerin şunları
yapmasını istiyor:
“1. Doğu’da Sovyetler’e
bağlı topraklarda köylüleri işçi sınıfı etrafında toplayacak üsler olarak iş
görecek sanayi merkezleri kurun.
2. Tarımın mevcut düzeyini
yukarı çekin.
3. Kooperatifleri
örgütleyin, örgütlenmelerini teşvik edin.
4. Sovyetleri kitlelere
taşıyın.
5. Ulusal kültürü
geliştirin.”[6]
Stalin,
sömürgelerden gelip KUTV’da eğitim alacak kadroların önüne beş hedef koyuyor:
“1. İşçi sınıfının en iyi
unsurlarını komünizme örgütlemek, bağımsız komünist partiler kurmak.
2. Uzlaşmacı milli
burjuvazi ve emperyalizmin oluşturduğu bloğa karşı işçilerin, köylülerin ve devrimci
aydınların milli devrimci bloğunu oluşturmak.
3. Bu blok içerisinde
proletaryanın hegemonyaya sahip olmasını sağlamak.
4. Kentlerde ve kırsal
bölgelerde yaşayan küçük burjuvaziyi uzlaşmacı milli burjuvazinin nüfuzundan
kurtarmak için mücadele etmek.
5. Gelişmiş ülkelerde
kurtuluş hareketiyle proleter hareket arasında bağ kurulmasını sağlamak.”[7]
Nihayetinde
bu öğrencileri bir araya getirmekte amaç, öğrencilerin kendi “milli kültür”lerini
başkalarına öğretmelerine imkân verecek, nihayetinde uluslararası dayanışmayı sağlam
kılacak bir “proleter kültür” oluşturmaktı.[8]
KUTV’un
ilk yılında kadın erkek birçok parti üyesini de içeren, altmıştan fazla etnik
gruba mensup öğrenci eğitim aldı.[9] Okula kabul edilebilmeleri için
öğrencilerin 18 ilâ 32 yaş arasında olmaları, en az iki yıl komünist partisinde
çalışmaları gerekiyordu.[10] Zaman içerisinde okula kabul standartları değişse
de parti üyeleri öncelikli şart olarak muhafaza edildi. Örneğin, Amerika Birleşik
Devletleri Komünist Partisi’ne 1932 yılında yazılmış olan bir mektupta
emperyalist ülkelerden gelen üyelerin önüne daha ağır şartlar çıkartıldığı görülüyor:
“Adaylar, işçi sınıfına ve
partiye mensup en değerli, en güvenilir ve en yetişkin unsurları arasından
seçilmelidir. [...] Seçilen tüm yoldaşlar, Moskova’daki iklim koşullarında uzun
süre okumalarına imkân verecek sağlık durumuna sahip olmalıdır. [...] Adaylar,
ya kendi dilinde ya da bir Avrupa dilinde okur-yazar olmalı, tüm sayılara hâkim
olacak ölçüde aritmetiği bilmelidir.”[11]
Kısa
ömrü boyunca KUTV, Vietnamlı lider Ho Chi Minh, Çinli lider Deng Şiyoping,
Amerikalı komünist ve Siyahi Bolşevik kitabının yazarı Harry Haywood,
Mau Mau ayaklanmasının lideri ve Kenya’nın ilk cumhurbaşkanı Jomo Kenyatta,
Filipinler Komünist Partisi’nin kurucusu Crisanto Evangelista gibi birçok ünlü
kişiyi mezun etti. KUTV’un amacının geleceğin komünist liderlerini eğitmek
olduğu düşünülürse, geriye dönüp bakıldığında, okulun başarıya ulaştığı
görülüyor.
KUTV,
öğrencileri üzerinde kalıcı izler bıraktı. Bu öğrenciler, sadece başka
milletlerden yoldaşlarıyla tanışma imkânı bulmadılar, ayrıca komünist teorinin
pratik yönlerini de öğrendiler. Siyahi Bolşevik’te Harry Haywood, okulda
yaşadıklarını tüm detaylarıyla aktarıyor. Bir yerde yazar şunları söylüyor:
“Öğrenciler olarak biz,
Marx, Engels, Lenin ve Stalin’in klasik eserlerini okuyup inceliyorduk. Ama
burası başka okullara benzemiyordu. Tüm teorinin pratikle ilişkisi mevcuttu. Teori
dogma değil eylem kılavuzu olarak görülüyordu.”[12]
Haywood,
pratikle alakalı yönünü şu şekilde aktarıyor:
“İşçilerin kültür
kulüplerine katılıyor, Cumartesi’leri Moskova metrosu inşaatında çalışmak gibi gönüllü
işlere katkı sunuyorduk. Okul, eğitim gördüğümüz bir fildişi kulesi değil,
kendi deneyimlerimizden bizzat bilgi devşirebildiğimiz, Sovyet toplumuyla
gerçek manada bütünleşebildiğimiz bir yerdi.”[13]
1924
tarihli yazısında Ho Chi Minh de Haywood’a benzer duygular dile getiriyor:
“Rus Devrimi, gerçekte
karşılığı olmayan hoş konuşmalar yapmakla, ezilen halklar lehine ‘insani
yardımı’ gözeten kararlar kaleme almakla yetinmiyor, o ezilen halklara mücadele
etmeyi öğretiyor, tıpkı sömürge meselesi üzerine tezlerinde Lenin’in dile getirdiği
gibi, onlara maddi ve manevi yardım sunuyor.”[14]
KUTV,
öğrencilere edindikleri teoriyi halka karışıp işçilerle sohbetler ederek nasıl
pratiğe dökebileceklerini öğrenmelerine pratikte katkıda bulunuyordu. Bunu halkçı
eğitim pedagojisinin habercisi olarak görmek mümkün. Walter Rodney, bu
pedagojiyi “toplumsal değişimi gerçekleştirmeye niyetli sıradan insanların
mücadelelerinden kök alan, açıktan politik olan öğretim yöntemi” olarak tarif
ediyor.[15]
KUTV’da
müfredat sağlam bir yapı üzerine inşa edilmişti. Öğrencilerin bir yıl boyunca yapıp
edecekleri, ziyaret gerçekleştirecekleri yerler önceden planlanıyordu. Tüm programlara
katılmak isteyen öğrencinin üç yıl okula devam etmesi gerekiyordu. Bu süre
zarfında öğrenci, birkaç dil öğreniyor, teoriyi inceliyor, tartışıyor, askeri
çalışmalara katılıyor, fabrikalarda stajyer olarak çalışıyor, bunun yanında boş
kalan zamanda ülkeyi keşfe çıkıyordu.[16] Okulda şu tür dersler veriliyordu:
Politik Ekonomi, Leninizm, Kadınlar Arasında Yürütülecek Çalışmalar, Yeraltı Faaliyetleri,
Parti İnşası ve Tarihsel Materyalizm.[17] Ayrıca öğrenciler araştırma
departmanlarına girip çalışabiliyor, Devrimci Doğu ismini taşıyan
araştırma dergisine yazılar yazabiliyorlardı.[18] Bugüne dek İngilizceye
tercüme edilmemiş olan bu dergide önemli kimi makalelere yer verildi: E.
Zelkina imzasını taşıyan “Orta Asya’da Toprak Reformu”[19] Elie Teper’in “Suriye
Ayaklanması’nın Ortaya Koyduğu Deneyimden Edinilecek Dersler” yazısı[20] ve N. F.
Yakovlev’in “Sovyetler Birliği’nin Doğu’sunda Yaşayan Halkların Ulusal
Alfabelerinin Gelişimi ve Ulusal Alfabelerin Kökeni” yazısı.[21]
Komintern’e
bağlı Batılı Ulusal Azınlıkların Komünist Üniversitesi, Uluslararası Lenin
Okulu ve Sun Yat-Sen Çinli Emekçiler Komünist Üniversitesi gibi üniversitelerin
yeniden yapılandırıldığı süreçte Komintern’de yapılan oylamayla KUTV dağıtıldı,
ardından da 1938 yılında kapatıldı.[22] Okul, mezunları üzerinde kalıcı ve
anlamlı etkiler bıraktı. Ho Chi Minh, Vietnam’da başarılı bir devrime imza
attı, ülkesini Fransız, Japon ve ABD emperyalizmine karşı savundu. Ho Chi Minh,
Stalin’in sömürgelerden gelen kadroların önüne koyduğu her bir hedefe ulaşmayı
bildi. KUTV’un mirası bugün Vietnam’da yaşıyor.
Okulun
kısa hikâyesini aktaran bu yazının yazarı olarak benim niyetim, hem KUTV’un hem
de genel manada komünist eğitimin önemini tartışmayı sürdürmekti. Umarım bu
tartışma devam eder. Neticede bugüne dek İngilizcede okulda okuyan
öğrencilerle, yol açtığı genel etkilerle veya okuldan mezun olan öğrencilerin
dünya genelinde yol açtığı değişimlerle ilgili herhangi bir çalışma veya kitap
kaleme alınmış değil.
Oysa
Sovyet arşivlerinde KUTV ve Komintern’e bağlı diğer okullarla ilgili henüz tercüme
edilmemiş milyonlarca belge var. Bunların tercümeye ihtiyaç duydukları açık.
Kısa
ömrü boyunca KUTV, sömürge halkları birleştirmeyi, gerçek manada beynelmilel
olan bir sosyalist hareket inşa etmeyi, faşizme, sömürgeciliğe ve emperyalizme
karşı mücadeleye katkı sunmayı bilmiştir. KUTV, bugün aynı zamanda bize iyi ve
adil bir dünya inşa etme mücadelesinde komünist politik pratiğe örgütlülüğü
esas alan bir eğitim ve pedagoji yaklaşımının gerekli olduğu gerçeğini anımsatmaktadır.
Talia Lux
20
Haziran 2021
Kaynak
Dipnotlar:
[1]
Stalin, J.V. J.V. Stalin Works, Cilt 7. s. 153.
[2]
Stalin, J.V. J.V. Stalin Works, Cilt 9. s. 319-320.
[3]
Kirasirova, Masha. "The “East” as a Category of Bolshevik Ideology and
Comintern Administration: The Arab Section of the Communist University of the
Toilers of the East." s. 9.
[4]
Stalin, J.V. J.V. Stalin Works, Cilt 7. s. 135-136.
[5]
Stalin, J.V. J.V. Stalin Works, Cilt 7. s. 136.
[6]
Stalin, J.V. J.V. Stalin Works, Cilt 7. s. 137-138.
[7]
Stalin, J.V. J.V. Stalin Works, Cilt 7. s. 151.
[8]
Stalin, J.V. J.V. Stalin Works, Cilt 7. s. 140.
[9]
McClellan, Woodford. "Africans and Black Americans in the Comintern
Schools, 1925-1934." s. 374.
[10]
Filatova, Irina. "Indoctrination or Scholarship? Education of Africans at
the Communist University of the Toilers of the East in the Soviet Union,
1923-1937." s. 5.
[11]
Filatova, Irina. A.g.e., s. 5.
[12]
Haywood, Harry. Black Bolshevik: Autobiography of an Afro-American Communist.
s. 157.
[13]
Haywood, Harry. A.g.e., s. 161.
[14]
G. Gafurov, Bobodžan. Lenin and National Liberation in the East. s. 258.
[15]
Vaught, Seneca. "'Grounding' Walter Rodney in Critical Pedagogy: Toward
Praxis in African History." s. 4.
[16]
Filatova, Irina. "Indoctrination or Scholarship? Education of Africans at
the Communist University of the Toilers of the East in the Soviet Union,
1923-1937." s. 6.
[17]
Filatova, Irina. A.g.e., s. 11-12.
[18]
Filatova, Irina. A.g.e., s. 4.
[19]
d’Encausse, Hélène Carrère. Islam and the Russian Empire: Reform and
Revolution in Central Asia. s. 251.
[20]
Menicucci, Garay. "Glasnost, the Coup, and Soviet Arabist
Historians." s. 576.
[21]
Weinreich, Uriel. "The Russification of Soviet Minority Languages." s.
48.
[22]
Ravandi-Fadai, Lana. "’Red Mecca’—The Communist University for Laborers of
the East (KUTV): Iranian Scholars and Students in Moscow in the 1920s and
1930s." s. 723. Türkçesi: İştiraki.
Kaynakça:
d’Encausse, Hélène Carrère. Islam and the Russian Empire: Reform and
Revolution in Central Asia. University of California Press, 1988.
Filatova,
Irina. "Indoctrination or Scholarship? Education of Africans at the
Communist University of the Toilers of the East in the Soviet Union,
1923-1937." Paedagogica Historica. Cilt. 35, Sayı. 1, 1999, s.
1-23. doi:10.1080/0030923990350104.
Gafurov,
Bobodžan G. Lenin and National Liberation in the East. Progress
Publishers, 1978.
Haywood,
Harry. Black Bolshevik: Autobiography of an Afro-American Communist.
Liberator Press, 1978.
Kirasirova,
Masha. "The 'East' as a Category of Bolshevik Ideology and Comintern
Administration: The Arab Section of the Communist University of the Toilers of
the East." Kritika: Explorations in Russian and Eurasian History. Cilt.
18, Sayı. 1, 2017, s. 7-34. doi:10.1353/kri.2017.0001.
McClellan,
Woodford. "Africans and Black Americans in the Comintern Schools,
1925-1934." The International Journal of African Historical Studies.
Cilt. 26, Sayı. 2, 1993, s. 371-390. doi:10.2307/219551.
Menicucci,
Garay. "Glasnost, the Coup, and Soviet Arabist Historians."
International Journal of Middle East Studies. Cilt. 24, Sayı. 4, 1992, s.
559-77. doi:10.1017/s0020743800022340.
Ravandi-Fadai,
Lana. “’Red Mecca’—The Communist University for Laborers of the East (KUTV):
Iranian Scholars and Students in Moscow in the 1920s and 1930s." Iranian
Studies. Cilt. 48, Sayı. 5, 2015, s. 713-727.
doi:10.1080/00210862.2015.1058640.
Stalin,
J.V. J.V. Stalin Works, Volume 7. Foreign Languages Publishing House,
1954.
Stalin,
J.V. J.V. Stalin Works, Volume 9. Foreign Languages Publishing House,
1954.
Vaught,
Seneca. "'Grounding' Walter Rodney in Critical Pedagogy: Toward Praxis in
African History." South. Cilt. 1, Sayı. 1, 2015, Article 1. DC.
Weinreich, Uriel. "The Russification of Soviet Minority Languages." Problems of Communism. Cilt. 2, Sayı. 6, 1953, s. 46-57.
0 Yorum:
Yorum Gönder