14 Mart 2020

, ,

Önsöz


Komünist Manifesto’nun 1883 Tarihli Almanca Baskısına Önsöz
Ne yazık ki Manifesto’nun bu yeni baskısına önsözü tek başıma yazmak zorunda kaldım. Avrupa ve Amerika’daki tüm işçi sınıfının herkesten daha fazla borçlu olduğu insan olarak Marx, şu an Highgate Mezarlığı’nda yatıyor, mezarının üzerindeki ilk ot bitti bile. 14 Mart 1883’te öldüğünden beri Manifesto’yu gözden geçirme veya ona ek yapma gereğini pek duymadım. Ama gene de şunları açıktan bir kez daha dile getirmeyi gerekli görüyorum:
Manifesto’ya hâkim olan temel düşünce, ekonomik üretimin, her tarihsel döneme denk düşen toplumun ana yapısının o dönemin politik ve düşünsel tarihinin temelini teşkil ettiği; (toprak üzerindeki ilkel komünal mülkiyetin dağılmasından beri) tüm tarihin sınıf mücadeleleri, toplumsal evrimin farklı aşamalarında cereyan eden sömürülen sömüren, ezenle ezilen sınıflar arasındaki mücadelelerin tarihi olduğu, bu mücadelenin günümüzde sömürülen ve ezilen sınıfın (yani proletaryanın) kendisini sömüren ve ezen sınıftan ancak tüm toplumu sömürüden, zulümden ve sınıf mücadelelerinden sonsuza dek kurtardığı takdirde kurtarabileceği bir aşamaya ulaştığına dair bu temel fikir, sadece ve tek başına Marx’a aittir.[1]
Bunu zaten birçok yerde dile getirmiştim. Ama artık bu ifadenin Manifesto’nun girişinde de yer almasının vaktidir.
Frederick Engels
28 Haziran 1883
Londra
Dipnot
[1] “Bu ifadeyi Manifesto’nun İngilizce baskısına yazdığım önsözde şu şekilde dile getirmiştim: “Kanaatimce Darwin’in teorisinin biyoloji konusunda yaptığını tarih konusunda yapmak suretiyle biz, 1845’ten önce fikri düzlemde birbirimize yakınlaşmışız. Bu görüşü Marx’tan bağımsız olarak İngiltere’de Emekçi Sınıfların Durumu eserimde dile getirmiştim. 1845 baharında Brüksel’de Marx’la bir kez daha bir araya geldiğimizde onun bu fikri çoktan geliştirmiş olduğunu ve onu burada ifade ettiğimden daha yalın ve net bir biçimde ortaya koyduğunu gördüm.” [Engels’in Manifesto’nun 1890 tarihli Almanca baskısına düştüğü not]

0 Yorum: