09 Şubat 2020

,

Eskişehir Nutku ve TKP’nin Cevabı

“Dönek” sözcüğü, sol tarafından geçmişi aklamak için kullanılıyor. Döneklerin eskiden iyi insanlarken, sonradan yoldan saptıklarına inanıyorlar. Oysa “dönek” dedikleri, eskiden de aynıydı. Yol, aynı yoldu.

28 Mayıs 1960 günü Çetin Altan, “Büyük Ata’nın yıllar arkasından akseden manevi direktifi ile yapıldığını”[1] söylediği altmış darbesine arka çıkıyor. 1966’da “Mustafa Kemal’in gerçekte proletaryanın ağır basmasını ve sınıf farkının emekçiler lehine ortadan kalkmasını arzuladığını” söylüyor.[2] Aynı Altan, 20 yıl sonra “proletarya öldü, robotlar var” diyor. Bu robot kehanetinden 20 yıl sonra ise oğulları, burjuva devrimi yapmaya kalkıyorlar. Kendilerine politik robotlar imal ediyorlar.

Sonuçta proletarya, bu isimler için kapitalizme ve ilerlemeye dair bir imgeden ibaret. Başka bir politik anlamı yok. Kapitalizm ve ilerleme için meselenin emek tarafının kontrol altında tutulması gerekiyor. Bu politik hat, bugüne dek varlığını koruyor. Sınıflar mücadelesinde küçük burjuvazi, kendisine düşen rolü oynuyor.

Altmış darbesine ilerleme ve kapitalizm bağlamında destek olan Çetin Altan ile komünizmle mücadele derneği kurucusu, İzmir milletvekili Osman Zeki Efeoğlu arasında, 1967’deki bir meclis oturumunda tartışma yaşanıyor. Altan’ın Atatürk’le ilgili iddialarına cevap veren Efeoğlu, aynı zamanda Altan’ın destek verdiği darbenin başındaki isim olan Cemal Gürsel’i derneğinin fahri başkanı yapan kişi.[3] Yollar hep kesişiyor.

Meclisteki konuşmasında Efeoğlu, M. Kemal’in Eskişehir Nutku’ndan bahsediyor ve Atatürk’ü “solcu” olarak takdim eden Altan’ın iddiasını buradan çürütmeye çalışıyor. Altan’ın “burjuva ortam sebebiyle Atatürk’ün sosyalistliğini ortaya koyamadığı” iddiasına karşı çıkıyor.

Atatürk sayesinde birey ve yurttaş olduklarını bilen sağcıların ve solcuların Paşa’yı sahiplenme yarışında Efeoğlu, TKP’nin Eskişehir Nutku’na cevaben yazdığı bildiriyi meclis kürsüsünden aktarıyor.[4] Paşa orada, “Türk âleminin en büyük düşmanı komünistliktir. Her görüldüğü yerde ezilmeli” diyor.

Birkaç sene evvel bu nutku blogda paylaştığımızda, yazı Metin Çulhaoğlu’nun sosyal medya üzerinden ortaya koyduğu itirazına mazhar olmuştu. Çulhaoğlu o notunda, ilgili nutkun “sahte” olduğunu, Mustafa Kemal’e ait olmadığını, Çetin Altan’ın vaktiyle yazıyı İsveç’e gönderip sahteliğini ispat ettiğini söylemişti. Söz konusu hat, demek ki yeni TİP’te de devam ediyor. Sonuçta Çulhaoğlu, aşağıda verilen TKP'nin cevabının da uydurma ve yalan olduğunu söylemiş oluyor. Muhtemelen partisi de TKP’nin uydurma ve yalan hâli!

Bu sözünden, Çulhaoğlu’nun kendi örgütünün yayın organını takip etmediğini anlıyoruz. Orada çıkan Şoför İdris’le ilgili yazıda, Eskişehir Nutku’ndan ve TKP Merkez Komitesi’nin cevabından bahsediliyor.[5] Demek ki bugün Kemalist, o günlerde de solcu avlamak moda imiş. Avın avcı, avcının av olduğu çokça durum var imiş. “Doğruda durmanın felsefesi”, buna mani değil imiş.

O moda ve görev dâhilinde Kemal Okuyan, 4 Eylül 2016’da Kartal’daki mitingde önce “goşist” dedikleri Che’ye el koyuyor, ardından da “yerli kahraman” olarak gördükleri Mustafa Kemal’i göğsünde taşıdıklarını söylüyor.[6] Başka bir yerde, 16 Mayıs 2018’de “yerli Marksizm” olamayacağını söylüyor, “komünist hareketin ortak stratejisi, ortak politik-ideolojik hattı, ortak örgütlenme kültürü olması” gerektiğinden bahsediyor.[7] Muhtemelen Okuyan, tüm ülke komünistlerine, kendi ülkelerinde komünist hareketi boğan, ezen, tasfiye eden, kontrol altına alan burjuva dinamikleri sahiplenmeyi, ülkelerinin resmî, legal, icazetli sol partisi olmayı öneriyor. Geçmişini inkâr eden TKP, bugün bundan fazlasını ifade etmiyor.

Eren Balkır
9 Şubat 2020

Dipnotlar:
[1] Eren Balkır, “Devletin Geni”, 10 Eylül 2016, İştirakî.

[2] Meclis Tutanakları, 22 Temmuz 1967, TBMM.

[3] Ertuğrul Meşe, “Komünizmle Mücadele Dernekleri”, Yüksek Lisans Tezi, 2013, s. 71, Docplayer.

[4] Meclis Tutanakları, TBMM.

[5] Haluk Şilan, “Türkiye Komünist Hareketinde Bir Sıra Neferi: Şoför İdris”, Mayıs 1997, sayı 54, Gelenek.

[6] “Kemal Okuyan”, 6 Eylül 2016, Youtube.

[7] Kemal Okuyan Söyleşisi, “There is No Such Thing as ‘Local Marxism’”, 16 Mayıs 2018, ICP.

● ● ●


Eskişehir Nutku

 

“[…] Türk milleti, kendisinin ve memleketinin yüksek menfaatleri aleyhine çalışmak isteyen müfsid (fesatçı), sefil, vatansız ve milliyetsiz sebükmağzların (ahmakların) hezeyanlarındaki gizli ve kirli emelleri anlamayacak ve onlara müsamaha gösterecek bir heyet değildir… Onu yolundan saptırmak isteyenler, ezilmeye, kahredilmeye mahkûmdur. Bunda köylü, amele ve bilhassa kahraman ordumuz beraberdir. Bundan kimsenin şüphesi olmasın.

Hâkim efendiler!.. Siz kanun adamlarısınız!.. Elinize vatanın, milletin her türlü hak ve menfaatlerini vikaye eden (koruyan) kanunlar tevdi edilmiştir. İşaret ettiğim noktaları işittiniz. Türk milletinin büyük haklarını müdafaa ederken bu noktalar ehemmiyetle hatırda tutulmalıdır.

Bu memleketteki komünistler, yalnız bizim tevkif ve hapsettiklerimizden ibaret değildir. Bu işlerle bizzat yakından alakadar olacağım.

Şurası unutulmamalıdır ki Türk âleminin en büyük düşmanı komünistliktir. Her görüldüğü yerde ezilmeli.”

Mustafa Kemal
6 Ağustos 1929

● ● ●


TKP’nin Cevabı

Eskişehir İlan-ı Harbi

 

“Türkiye burjuvazisi, Cumhurreis’in ağzıyla Eskişehir İstasyonu’nda TKP’ne harp ilân etti. Bu, çoktandır devam eden bir muharebenin burjuva devletinin en yüksek makamı tarafından resmen tasdiki demektir.

Bir müddet evvel de; Başvekil İsmet Paşa, Mecliste söylediği uzun bir nutukta komünistlere taarruz etmişti

Mustafa Kemal Paşa, komünistlere uzun uzadıya küfür ettikten sonra, onları ordu kuvvetiyle tehdit etmiş ve ilk defa olarak komünistlere karşı mücadelede Türkiye amelesinden, köylüsünden, esnafından yardım dilemiştir. Demek oluyor ki, geçen zaman zarfında Türkiye komünist hareketi, burjuvazi için de daha mühim bir tehlike haline gelmiştir.

Bu iki hareket, her şeye rağmen hareketimizin inkişâf etmekte olduğuna delildir.

Türkiye komünist hareketi, Türkiye amelesinin hareketidir.

TKP Türkiye amelesinin partisidir. Bu hareket ve bu parti, Türkiye'de fakir köylü ve esnaf tabakalarının da menfaatlerini müdafaa eden yegâne kuvvettir.

Mustafa Kemal Paşa ve onun Hükümeti burjuva sınıfına, zabitlerine ve polislerine dayanabilir.

[…] Eskişehir Nutku’ndan alacağımız derse gelince:

Ameleler, köylüler arasında ve ordunun içinde çalışmaya daha ziyade ehemmiyet vermek, esnaf tabakalarıyla temasımızı daha ziyade sıklaştırmak ve bu hususta “köylü, ordu, esnaf” arasında gizli neşriyata büyük bir azimle başlamak, başlanan yerlerde ise devam etmektir.

Bundan başka, bu sahalarda zayıf olan teşkilat işlerini de kuvvetlendirmek icabeder.

Amele sınıfının arasında mesaimiz, fırkamızın esas faaliyeti olduğu için, burada yapılacak işler malûmdur. Bilhassa her sahadaki faaliyetimizde, kitlelere bugünkü hükümetin ve Cumhurreisi’nin burjuva mahiyetini anlatmak lazımdır.

Halk Fırkası’nın, Halk Fırkası Hükümeti’nin, Büyük Millet Meclisi’nin, Cumhurreis’inin yüzlerindeki maskeyi yırtmak ve şahısların nasıl burjuva müessesesi ve mümessilleri olduğunu emekçi sınıfına göstermek, TKP’nin önünde duran en mühim meselelerindendir.

TKP, Türkiye burjuvazisinin reisi, Türkiye amele, köylü ve esnafının en büyük düşmanı olan Mustafa Kemal Paşa’nın resmi ilânı harbini büyük bir soğukkanlılıkla karşılar ve mücadelesine devam eder.”

10 Ağustos 1929

0 Yorum: