Kökeni Yahudilikten Hinduizme ve İslam coğrafyasına kadar uzanan tespih, başta bir imamenin yer aldığı 33 boncuktan müteşekkildir.
Tespih, dini vecibelerin
yerine getirildiği zamanlarda cinsiyet fark etmeksizin müminin/müminenin elinde
çekilir. Bir imame ve 99 boncuktan müteşekkil olmak kaydıyla.
Tespihin dini kapsam dışında bir de sokak kültüründe yeri vardır. Ataerkil bir düzleme işaret eden otuz üç boncuklu tespih, erkeklerin elinde bıçkın bir delikanlılığın, racon kültürünün, eril otoritenin, alt kültürün simgesine dönüşebilir.
Psikolojik açıdan sabır çekmek niyetinde kullanılan tespih, yine
erkeklerin elinde değişik çekme biçimlerine uygun şekilde psiko-terapi etkisine
sahiptir, iddiadır, tartışmaya açıktır.
Tespih,
değişik zevklere ve kültürlere göre işlenip üretilerek sınıfsal bir ders verici
özelliğe de sahiptir. Yoksulsanız plastik boncuklu tespih, orta sınıf ve
üzeriyseniz oltu taşı tespih, kehribar tespih, üzerine gümüşten harfler
işlenerek isimler yazdırılan tespih...
Feodal
kültürün "sol" siyaset biçimine dönüştüğü ülkemizde tespih politik
olma iddiası taşıyan bir yazının/yazımızın konusu olabiliyor. Girizgâh,
tespihle başladı mecburen.
Tespih
hediye etmek, dostluk ve "diyalog" başlangıcı olabiliyor siyasette,
böyle bir iddia eyleme geçiyor. Dost diye sıkılan ele tespih vermek de sorun
yok. Kim kimin dostuysa, bunu tespihle ilan ederse ezilenler ve sömürülenler
olarak safımız netleşsin ya da ak buğdayla kara buğday belli olsun.
Tespih
hediye eden el, üç ay önce de İstanbul şehreminine kehribar tespih hediye
etmişti. Üç ay sonra aynı el, dostluk kurmak istenilen partinin liderine tespih
hediye etti.
Tarih,
ezilenin siyasetini pragmatizm adına tüketenleri yazacak. İmamenin ardına
dizilen otuz üç boncuğun hangi sendikalar, meslek odaları, gazeteler ve
dergiler, partiler olduğu da tespih dağılmaya başladığında görülecek, o
boncukları tutan ip, tespih çekile çekile çürüyecek.
Tespihin
ilk tanesi, Filistin’de gözaltına alınıp hakkında haber alınamayan hekimin
adını bile anmayan TTB’dir. İlk boncuk baştan sağlıksız dizilmiş. Geriye kalan
otuz iki boncuk da kendisini gösterecek.
Bizim
imamemiz, sınıfsız sömürüsüz bir düzendir.
İki
bin işçi direniş çadırlarında yeni yıla girdi, daha ilk günden yetmiş dört
Filistinli katledildi. Safımız çok net, çok net kalmaya devam etmesi de tüm
pragmatizmlerin üzerinde ilke ve onur konusudur.
Sömürünün
nedenini “güvenlik harcamaları” diye göstermeye çalışıp bugün tespih hediye
etmeyi politika diye üretenlerin ekonomi-politik tüm argümanları çökecek.
Tespih hakka ve doğruya zikretmedikçe gerisi lafügüzaftır.
S. Adalı
3
Ocak 2025
0 Yorum:
Yorum Gönder