08 Ocak 2020

,

Kör ve Cahil


O harika Türkçesiyle Aydın Çubukçu şunu söylüyor: “Erdoğan’ın yerine koltuğa oturacak hiçbir hükümet böyle bir tufanı beceremez.”[1] Buradan anlıyoruz ki küçük burjuva, kalbinin bir yerinden, Erdoğan’ın gitmesini istemiyor! Sadece “yumuşak, halim selim, piyasaları, dışarının parasını ürkütmeyecek biri olsun” diyorlar. Nuh diye burjuvazinin eteğine tutunup gemisine biniyorlar. Çubukçu, bulunduğu ülkenin aklıyla düşünüyor, konuşuyor.

O yüzden Çubukçu gibilerin sendikacılığı, Selin Sayek Böke ile yoldaş. Bunların solculuğu, çektiği filmde patrona, “işçilerinize aynı gemide olduğunuz hissini verin” öğüdünü veren Müfit Can Saçıntı’ya örgütlü. Şenliklerinde bu tip adamların stand-uplarıyla kendilerinden geçiyorlar. Buradan “devrimin özü biziz, halk bize biçim olmuyor” diye sızlanıyorlar. “Aynı gemideyiz” anlayışı üzerinden sendika maaşlarını cebe indirirken, nedense hiç rahatsız olmuyorlar.

Çubukçu, sol partilerin STK’ları “iktidar merkezleri” hâline getirmediğinden şikâyet ediyor. Buradan, EMEP’in sendikaları STK’laştırdığını, son krizi bu kafayla karşıladığını, susma gerekçelerini AB ile bağlarda aramak gerektiğini söylemek mümkün. Demek ki Brexit’e bu yüzden ağıt yakıyorlar. Sınıfın derdiyle zerre ilgilenmiyorlar. Kendi bireysel dertlerini konuşturuyorlar.

* * *

Kendisini sabit bir öz; halkı, sınıfı, ezileni biçim olarak gören yaklaşım, metafiziğin kulu olduğunu görmüyor.

İngiltere’deki seçim konusunda kendisine “sosyalist” diyenler, seçimlerde seçmenin yaş dağılımını veren bir tabloyu paylaşıp, “45 yaş üstü oy vermesin” önerisinde bulunabiliyorlar. Faşizm gibi Yahudilerden de önce sakatları ve yaşlıları öldürüyorlar! Hazır, Yahudilerin yerini Müslümanların aldığı konuşuluyor Avrupa’da. Sol şahsında içselleştirilmiş, maskelenmiş faşizm konuşuyor.

Aynı metafizik, şu tespiti yapabiliyor mesela: “Gençlerde İşçi Partisi’ne oy verenlerin oranı yüzde seksen, yarın bizimdir.” Bu tespiti yapanlar, insanların ve toplumsal ilişkilerin durağan ve sabit olduğunu düşünüyorlar. O gençlerin ileride başına ne geleceğine bakmıyorlar. Bu sebeple, eskiden İşçi Partisi’ne verirken, bugün sağ partiye neden oy verildiği üzerinde durmuyorlar.

Bu küçük burjuvanın hâkimiyeti kırılmalı. Sınıf mücadelesinin alanı küçük burjuvaziyi kapsayacak şekilde genişletilmeli. Sınıflar mücadelesinin en keskin şekilde yaşandığı yerin küçük burjuvazi olduğu görülmeli.

* * *

Veysi Sarısözen’in “Mustafa Suphi’nin bayrağı MLKP’ye geçti” sözü en çok MLKP’ye zarar verir, çünkü Sarısözen’in siyaseti de geçmişi de şaibelidir. 12 Eylül’de “goşistleri temizliyor” diye Kenan Evren’e alkış tutan bu kişinin bugün bir örgüte işaret etmesinin bir anlamı yoktur. Ayrıca bu tutum, söz konusu örgüt için zararlıdır, onun itibarına leke düşürür. Örgütünü götürüp devlete, sendikasını CHP’ye teslim etmiş bir karganın kılavuzluğuna güvenmemek gerek.

Öte yandan, Sarısözen’e Yeni Demokrasi’nin cevap vermesinin de bir anlamı yok, çünkü Sarısözen, MLKP’nin “Maocu” olmadığından bile habersiz, dolayısıyla, bu noktada Maoizm savunmasına girişmek gereksiz.[2] Gün, etiket koruma kollama günü değil. Vakit Maoizmcilik yapmanın değil, Mao’nun komünist devrimciliğini bugünde işletmenin vakti.

Suphi’nin bayrağında dinî ve milli itiraza dair unsurlar da yazılı. MLKP ise tüm varlığıyla, Batı’da imal edilmiş mutlak yüce birey ölçüsüne göre hareket eden, onun sınırsız-sınıfsız (metafizik ve idealist) özgürlüğünü esas alan, tam da bu itirazlara karşı örgütlenmiş bir yapı. Bu tür örgütler, “Müslüman işçiler birleşiniz”[3] diyen Suphi’ye de milli kurtuluş hareketleri konusunda Bolşeviklerin siyasetine yoldaş olan dinamiğe de, Bakû Kurultayı’na, 10 Eylül’ün arkasındaki fikre de karşılar.[4] Dolayısıyla kimse, sahibi olmadığı bayrağı bir başkasının mülkiyetine geçiremez; mesele, o bayrağa ait olmak, altında toplaşmaktır. O bayrak hiç Sarısözen’e ait olmadı ki onu birilerine miras bırakmaya hakkı olsun. Ayrıca, asıl mesele, bayrağı mülk edinmek değil, onun yürüyüşüne yoldaş ve ait olabilmek.

Temelde Veysi Sarısözen’in bugün neden söz konusu örgütü işaret ettiği üzerinde durmak gerek. Bu noktada Selim Açan’ın unuttuğu bir gerçeği hatırlamakta fayda var: “Başarılı” addettiği MLKP, süreç içerisinde birçok kez dağılmış, bölünmüş, bu uğurda kurşun bile sıkılmıştır.[5] Bir de Açan’a şu soruyu sormak gerekir: “HBDH devrimci mi değil, güç mü değil, birlik mi değil? Ayrıca kimi nereye çağırıyorsunuz?” Herkes, Veysi Sarısözen’in çağırdığı yere gelmek zorunda mı? Sarısözen’in goşistleri temizleme görevini bıraktığı konusunda garantiyi size kim veriyor?

* * *

Yaşar Ayaşlı’nın yazısı[6] bugünün özeti gibidir. Ayaşlı, işkencede teslimiyetten ve mültecilikten bahsediyor. Bugün sol örgütlerin büyük bölümü, bu iki ideolojik-politik yönelimin egemenliği altındadır. Avrupalılık ve örgütünü/yoldaşını satma, doğallaşmıştır. Bugünkü örgütler, bu fikrî zemin üzerine inşa edilmişlerdir. Mültecilik ve teslimiyet, olağanlaşmıştır.

CHP kuşatmasının Avrupa’dan alınan fonlarla, talimatlarla ve emirlerle yarılıp aşılması mümkün değildir. En eleştiriyormuş gibi görünen, İzmir’in “CHP” caddesinde Noel Baba kılığına girip ajitasyon çeker. Ayaşlı’nın Birikim eleştirisine sahip çıkan, gider İdris Küçükömer ile Kaypakkaya’yı birleştirmeye çalışır (Bkz.: Teori ve Politika).

Sonuçta bugün yoksulluk, yolsuzluk, israf temelli siyaset, CHP koridorlarında, doktrin merkezlerinde imal edilmiş bir tür seçim siyasetidir. Bu noktada tüm sosyalist örgütler, öncülüğü değil, taşeronluğu seçmişlerdir. Mesele, bu başlıklarda siyaset yürütmek değildir, CHP’nin siyasetini onun giremeyeceği, girmeye yüzünün olmadığı yerlere taşımaktadır. Sosyalist örgütlerin kendi gündemleri, yönelimleri, kendi taktik-stratejileri yoktur. Teslimiyet ve mültecilik, taşeron sözleşmesinin ana maddeleridir.

* * *

Bu bağlamda, “Veysi’nin işaret ettiği yerde neden toplanalım?” sorusu, acil ve günceldir. Bu tür bir fikir entristtir, başka yapılara girer, oraları böler, bürolarını basar, mahallesini tarar, örgütleri birbirine kırdırır, başka örgütleri tasfiye eder, yola taş koyar, halkı belli bir sola, solu da belli bir sağ liberal çizgiye mahkûm etmeye çalışır vs. Bu hat, reddedilmelidir.

Çünkü Veysi demek, Ufuk Uras demektir. ÖDP zamanında Uras’a işaret eden, onu piyasaya sunan, Sarısözen’dir. Kimlerin kimlerle ilişkili olduğu net değildir, bu bulanıklık, sosyalist harekete ciddi zarar vermektedir.

Selim Açan, “çözüldün işkencede” dediğinde, “ne olmuş yani!” diye cevap veren Oğuzhan Müftüoğlu, bugün hâlâ tüm Devyol’a hükmediyor olmalıdır. Başkasına, başka siyasete izin verilemez. Yoksulun, işçinin, ezilenin öfkeli bilincinin, bilinçli öfkesinin sosyalist örgütlerde ve yönetimlerinde karşılık bulması mümkün değildir.

Çünkü Zizek’in bir çalışmasında dile getirdiği biçimiyle, “polis teşkilâtı, işlevi rejim ve temsilcileri hakkında siyasi fıkralar icat edip bunları tedavüle sokmak olan bir departmana sahiptir. Polis, bu tür fıkraların tüm olumluluğuyla istikrar kazandırıcı bir işleve sahip olduğunu bilmektedir.”[7] Aynı şekilde, Gezi’nin mizahî dili, polisin kitleye kaçması için açtığı yol ile birlikte ele alınmalıdır. İstikrar, devlet ve sermaye içindir.

Müftüoğlu ve türevleri, bu türden bir fıkra, yol ve dildir. Onun bir şakası olarak Alper Taş, hem AKP’nin sona geldiğinden, hem rejimi ve düzeni değiştirmekten söz etmekte, “halkımızın solu özlediğini” söylemektedir.[8] Kibar Feyzo filmindeki repliği tekrarlarsak: ağalar bizimle eğlenirler, orası açıktır! Çünkü daha dün, “bu halk, bizim istediğimiz halk olana kadar gerekirse otuz yıl bekleriz” diyen Alper Taş gibilerin, 17 Ağustos, 19 Aralık, esnaf isyanı gibi momentlerde sergiledikleri sicil ortadadır.

Taş’ın şefi Müftüoğlu, geçmişte olduğu gibi bugün de “birlik de birlik!” derken belirli yönelimleri dağıtmak, imkânları ortadan kaldırmak, CHP dışı arayışları gerisin geri oraya bağlamak için vardır.[9] O, buna mecburdur. Başka türden yetmez ama evetçilere illaki kucak açacaktır. Şimdi “yetmez ama evetçileri tarihin çöplüğüne ben yolladım” diyen örgüt şefi, (yanlış hatırlamıyorsam) 2005’te DSİP’le birleşmeyi tartışmıştır. Bugünse sadece, bir yanıyla, belirli odaklardan görev talebinde bulunmaktadır. Solu birleştirme ve solun birliği, netameli konulardır. Bu hususlara her zaman ihtiyatlı yaklaşmak gerekir.

Çünkü mevcut şeflerin kolektif, tarihsel, sınıfsal mücadelelere yoldaş olmaları, kesinlikle mümkün değildir. Bu şefler, nedense bugün, gözlerini gene sola, solun birliğine, elli yıldır “özneleşememiş solun özneleşmesi”ne dikmişlerdir. Başka yerlere bakamamaktadırlar. Oysa solun siyaseti, gene sol olamaz. Birlik edebiyatı, tasfiyeciliğin kılıfıdır.

Sonuçta şu bilinmelidir: sadece kendisini gören göz, kör; sadece kendisinin görülmesini isteyen akıl, cahildir.

Eren Balkır
8 Ocak 2020

Dipnotlar:
[1] Hakkı Özdal, “Aydın Çubukçu Söyleşisi”, 6 Ocak 2020, Duvar.

[2] “Eski Tüfek Bir Revizyonist: Veysi Sarısözen!”, 14 Kasım-28 Kasım 2019, Yeni Demokrasi.

[3] Mustafa Suphi, “Müslüman İşçilere Hitap”, 27 Ocak 2016, İştirakî.

[4] Eren Balkır, “Dünyayı Sevenler Veli Değil”, 6 Ekim 2018, İştirakî.

[5] H. Selim Açan, “Devrimci Bir Güç Birliği İhtiyacı”, 25 Aralık 2019, Umut.

[6] Yaşar Ayaşlı, “Mültecilik, İllegalite, Ricatçılık, Kahramancılık” Birinci, İkinci ve Üçüncü Bölüm, 25 Aralık 2019, Sendika.

[7] Slavoj Zizek, Zizekten Nükteler, Encore, Çev. Erkal Ünal, 2014, s. vii.

[8] “ÖDP Neden İsmini Değiştirdi?”, 30 Aralık 2019, OdaTV.

[9] Oğuzhan Müftüoğlu Söyleşisi, 29 Aralık 2019, Birgün.

0 Yorum: