Bolşevik partisinin kadınların esaretten kurtarılması
noktasında başardığı büyük işler neticesinde ve sosyalizmi kurma konusunda
ortaya konulan azimli çalışmaların ulaştığı başarılar sayesinde kadınlar, büyük
kütleler hâlinde sanayiye girmeye ve muhtelif sahalarda çalışmaya, birer rehber
olarak varlık imkânı bulmaya başladılar.
Partinin rehberliğinde hareket eden Kafkasya Ülke
Komitesi ve Azerbaycan KP’si merkez komitesinin çalışmaları sonucu Azerbaycanlı
kadınlar, tezgâhlarda, fabrikalarda, bantların ardında çalışmaya, uçak ve
traktör kullanmaya, okullarda öğretmenlik yapmaya başladı. Petrol ve pamuk
üretimine katılan kadınlar kendi elleriyle kuruyorlar sosyalizmi. Bugün fabrika
ve atölye müdürü, mühendis, öğretmen, hekim, ziraatçı, teknisyen, pilot,
akademisyen, savcı, müzisyen ve yazar birçok kadınla tanışmak mümkün.
Proleter devletin idaresinde emekçi kadınlar daha
fazla yer buluyorlar kendilerine. Bugün Azerbaycan’da köy ve şehir
meclislerinde, ilçe icra komitelerinde, merkezî icra komitelerinde 12.500 kadar
kadın çalışma yürütmektedir. Köy meclislerindeki kadınların sayısı şehir
meclislerine kıyasla daha fazla artmıştır. 1925’te köy meclislerindeki kadın
sayısı 2.923 iken 1931’de bu sayı 8.577’ye 1935’te ise 11.723’e çıkmıştır.
Bugün on binlerce, yüz binlerce kadın, okuma-yazma
öğrenmekte, ülkenin kuruluşuna iştirak etmektedir.
Partinin rehberliğinde ilerleyen sosyalizmin
kuruluş süreci önemli başarılarla taçlanmıştır. Bu başarılar sayesinde
kadınların da bilinç düzeyi yükselmiştir. Kapitalizmin kalıntıları bilinçlerden
ve ekonomiden temizlenmektedir.
Sosyalizm sistemi, kolhozda gösterdiği
başarılardan dolayı ödüllendirilmiş pamuk işçisi Besti Bağırova gibi önemli
isimler yetiştirip eğitmiştir. Bağırova, elle günde 220 kilo pamuk
toplayabilmektedir. Petrol üretimi sahasında ve sosyalist tarlalarda çalışan
kadın sayısı günden güne artmaktadır.
“Besti” “Yeter” demektir. Yoksul babası onuncu
çocuk da kız olunca kızının adını “Besti” koymuştur. Geçmişte böyle idi. Kız
çocuğu ailenin taşıyamayacağı bir yük olarak görülürdü. Eski dünyanın uzak
durduğu, imtina ettiği bir varlık olarak kadın, proletarya diktatöryasında
idarenin ve toplumun faal bir parçası, sosyalizmi kurma mücadelesinin coşkulu
bir askeridir.
Köylerde tasarruf ile ilgili kanunnamenin kabulü
ile birlikte, kolhoz kuruculuğunda, kolhozların ilerletilip
sağlamlaştırılmasında ve tüm kolhozcuların varlık imkânı bulmasında kadının
rolü daha da artmıştır.
8 Mart, emekçi kadınların devrimci kuvvetine saygı
günüdür. Beynelmilel kadınlar günü, Sovyet ülkesinde sosyalizmin kuruluşuna
kadınların iştirak edişine dair bir delildir.
Bugünde petrol üretimi, köylerde hasat toplama,
hayvancılığın geliştirilmesi ve ilerletilmesi, kurucu faaliyetler açısından
önemli bir yer tutmaktadır.
Tüm dünyanın emekçi kadınlarının uluslararası
bayramı ve dayanışma günü proleter hareketi bünyesinde önemli bir eylemdir.
Sosyalist proleter sistemin başarıları kapitalist ülkelerde rahatsızlıklara yol
açmakta, aynı zamanda zalimlere ve sömürücülere karşı mücadeleye ruh
katmaktadır. Bu savaşın dehşet saçan kâbusu her yanda dolaşmaktadır. Her şeyden
önce SSCB’ye yönelik savaş tehdidi günden güne artmaktadır. Dünya proleter
devriminin tüm kuvvetleri ve komünist partisinin nüfuzu da aynı şekilde
çoğalmaktadır.
Sovyet Azerbaycanı’nın
emekçi kadınları, Kafkasya’nın ve Sovyet İttifakı’nın tüm emekçileriyle
birlikte Sovyetler’in kendisini müdafaa etme becerisini artırmalı, düşman
sınıftaki devrim korkusunu yoğunlaştırmalı, petrol ve pamuk ile ilgili
planların uygulanması, güçlü bir sosyalist hayvancılık pratiğinin sergilenmesi,
müreffeh ve medeni bir hayat için sebatla ve azimle çalışmalıdır.
Sultan Mecid Efendiyev
Bakinski Raboçi
[Bakû İşçisi] gazetesi
Sayı 55, 8 Mart 1935
0 Yorum:
Yorum Gönder