04 Haziran 2021

,

Gilan



Gilan olayı, devrimci partilerin öne atılıp sosyalist bir düzen inşasına giriştikleri Doğu ülkelerinde güçlüklerle karşılaşacağının kanıtıydı.

Hazar Denizi üzerindeki Enzeli limanı, 18 Mayıs 1920’de Kızılordu tarafından ele geçirildi. Burada amaç, Denikin’in ordusundan geriye kalanları tasfiye etmek ve Azerbaycan sovyeti sınırlarının güvenliğini sağlamaktı. Görünüşe göre kendi iradesiyle hareket eden bu güçler, daha da ileri giderek, yakındaki Reşt kentine yöneldiler. Gilan bölgesindeki bu kent, radikal milliyetçi hareketin o güne dek İngilizlere ve İran hükümetine yönelik gayrinizami harekâtlar düzenlediği yerdi.

Milliyetçi hareket bu fırsattan yararlanarak, Kızılordu’nun da desteğiyle, 4 Haziran 1920 günü Gilan’da sovyet hükümeti kurdu. Kendilerini “komiser” olarak atayan hareketin liderleri, bölgenin idaresini ele geçirdiler.[1]

Yeni hükümetin başında bulunan Mirza Küçük Han, bölgenin bağımsızlığı adına her türden destekten yararlanmaya hazır olan, komünist gelenekten gelmeyen devrimci bir isimdi. Ancak yeni rejimde asıl nüfuz, İran Komünist Partisi’nin elindeydi. Parti programı, yer adları dışında, Rus Komünist Partisi programının birebir aynısıydı.

Bu süreçte parti, İran’da proletarya diktatörlüğü bağlamında somut adımların atılmasını istedi.[2] Parti lideri Sultanzade, kuruluş kongresinin yapılması yönünde çağrıda bulundu, ayrıca Komintern’in ikinci kongresinde doğunun devrim için olgunlaştığını, sosyalist devrimin bu ülkelerde gündeme alınması gerektiğini söyledi.[3]

Yeni hükümet, kimi gerilimlerle yüzleşti. 19 Temmuz 1920’de Küçük Han’ın başında olduğu hükümet devrildi. Küçük Han, destekçileriyle birlikte şehirden ayrılmaya zorlandı. 31 Temmuz günü geçici devrimci hükümet kuruldu. Hükümet içerisinde liderliğini İhsanullah Han’ın yaptığı İran Komünist Partisi hâkimdi. Bu süreçte pazarların kapatılması, işletmelerin millileştirilmesi, peçenin ve başörtüsünün kaldırılması, özel ticari işlemlerin yasaklanması gibi başlıkları içeren bir program yürürlüğe konuldu. Program, ayrıca Müslüman din adamlarına karşı mücadeleyi de önermekteydi.[4] Bakû’de çıkan Komünist gazetesindeki bir yazarın ifadesiyle, “hükümet, kendi Kerenski ve Kornilof döneminden geçip hızla kendi ‘Ekim’ine doğru ilerledi.”

Azerbaycan Komünist Partisi liderliğinin militan görüşlerini yansıtan gazete, o dönemde “her tür biçimiyle emperyalist sömürgeci siyasetle kıyasıya dövüşülmesi ve sömürgelerde yabancı hâkimiyetini aşmayla ilgili görüşü benimsemiş, özgürlük mücadelesi veren her harekete destek sunulması” gerektiğini söylüyordu.

Parti, bir yandan da Komintern’in ikinci kongresinde kararlaştırıldığı biçimiyle, milli burjuvazinin milliyetçi arzularına destek sunulması meselesine şüpheyle yaklaşıyor, asıl meselenin “kitleleri devrime hazırlamak ve sovyet cumhuriyetinin kuruluşu için çalışmak” olduğunu söylüyordu.[5]

Halkın Dışişleri Komiserliği’nin hazırladığı yıllık rapora göre tam anlamıyla gelişmiş bir sosyalist düzene geçiş için atılan adımlar başarılı sonuçlara yol açmamıştı.[6] Gilan’daki yeni rejimin teşvik ettiği din karşıtı propaganda, kapsamlı bir öfkeyle karşılandı. Küçük ölçekli ticaretin sonlandırılması, bölgedeki zanaatkârları ve tüccarları kızdırdı.

Sovyetler’den alınan destek, bağımsızlıktan taviz vermekle sonuçlandı. Topraklara el koyma girişimi başarısızlıkla sonuçlandı, köylüler bu sürece karşı çıktılar, hatta kendilerini ikna için gelen ajitatörleri sopalarla kovaladılar.[7]

Ekim 1920’de İran Komünist Partisi, yeni bir hükümet kurdu. Gilan’da uygulanan politikaların başarısız olduğunu anlayan parti, İran’da devrimin burjuva aşamasından geçmesi gerektiğiyle ilgili bir karar aldı.[8] Yeni merkezî komite, konuyla ilgili şunu söylüyordu: “Biz, zaferin uzakta olmadığına, kapitalist Avrupa’nın son günlerini yaşadığına inanıyoruz.”

Ama sonuçta tarih, kendi yasalarına uygun olarak işliyordu. Komünistlerin epey gelişkin bir kapitalist Avrupa’da elde ettikleri başarıların İran gibi geri kalmış bir ülkede elde edilmesi imkânsızdı. Gene de burada sosyalist düzenin zemini teşkil edilebilirdi.[9]

Parti, bu süreçte hedefini burjuva demokratik reformları içeren bir programla sınırlı tuttu. Düşüncesine göre proletaryadan orta burjuvaziye farklı toplumsal grupların böylesi bir program etrafında birleşebilirdi.[10]

Stephen White

[Kaynak: Review of International Studies, Cilt. 10, Sayı. 3 (Temmuz 1984), s. 223-225.]

Dipnotlar:
[1] Documents on British Foreign Policy, 1st series, Cilt. XIII (Londra, 1963), s. 507. Generalin bu döneme dair değerlendirmeleri için bkz. E. H. Carr, Bolshevik Revolution, s. 242-4, George Lenczkowski, Russia and the West In Iran, 1918-1948 (Ithaca, 1949), s. 46-60, M. N. Ivanova, Natsional'no-osvoboditeVnoe dvizhenie v Irane v 1918-1922 gg. (Moskova, 1961), s. 85-106, A. N. Kheifets, Sovetskaya Rossiya i sopredel'nye strany vostoka v gody grazhdanskoi voiny (1918-1920) (Moskova, 1964), s. 227-55 ve M. S. Ivanov (Yayına Hz.), Istoriya Irana (Moskova, 1977), s. 310-20.

[2] S. L. Agaev and V. N. Plastun, 'Iz istorii razrabotki programmy i taktiki Iranskoi kommunist icheskoi partii v 1920-1921 gg.', NAiA, 1976, Sayı. 3, s. 31-42, s. 40.

[3] A.g.e., s. 32-5; Vtoroi kongress Kominterna, s. 119-20.

[4] Kheifets, Sovetskaya Rossiya, s. 251-2; R. A. Ul'yanovsky (Yayına Hz.), Komintern i Vostok. Kritika kritiki (Moskova, 1978), s. 248.

[5] Kommunist (Bakû), 3 Ağustos 1920, aktaran: Secret Intelligence Report, A.g.e.

[6] Godovoi otchet NKID k IX s"ezdu sovetov (1920-21) (Moskova, 1921), s. 72 (Bu bölüm şurada yayımlanan hâlinde yer almıyor: Dokumenty Vneshneipolitiki SSSR, Cilt. II).

[7] Godovoi otchet, s. 72; Irandust (V. P. Osetrov), 'Voprosy gil'yanskoi revolyutsii', Istorik marksist, 1927, Sayı. 5, s. 124-46.

[8] Agaev ve Plastun, 'Iz istorii', s. 39; Godovoi otchet, s. 73 (Bu bölüm şurada yayımlanan hâlinde yer almıyor: Dokumenty Vneshneipolitiki SSSR, Cilt. II).

[9] Pravda, 14 Ocak 1921.

[10] Zhizn' natsional'nostei, 17 Mart 1921.