Nejat, Kobanê’ye gitmeden uzun süre önce onu Kobanê’de
devrimci eyleme götüren fikirlerini kurmuştu. Kobanê, Nejat’ın kendi deyimiyle,
bir “kısa devre” yaratma çabasıydı.
Nejat, değişik yazılarında ve Menkıbe kitabında uzunca bir sol/solculuk
eleştirisi yapar. Nejat’ın özellikle Menkıbe’de daha derli toplu hale
getirdiği fikirleri Türkiye sol hareketinin temel düşünme biçimlerinden
tamamıyla faklıdır ve bir kopuşu içerir.
Sol hareketler, Nejat’ın fikirlerini değil, daha çok
Kobanê’deki ölümünü konuştu. Kimileri ise “kendinden saydı”.
Nejat, her şeyden önce bir fikir insanıydı. Bir toplum
ve sınıf okuması vardı. Marks’ın kavramlarıyla kurduğu bir ilişki biçimi vardı.
Bir devrimcilik inşası vardı.
Nejat’ın ölümünün ikinci yılında, “sol/sosyalist
olduğunu iddia edenlerin Nejat’a cevap vermekle mükelleftir” diye düşünüyoruz.
1- Nejat’ın 71 üzerinden Türkiye Solu’na yaptığı
politik eleştiri.
2- Sözde ilksel birikim üzerinden kapitalizm okumaları
ve kavramsallaştırmaları.
3- Menkıbe’nin ikinci bölümünde “Proletarya:
Amele Değil, Emel” başlığıyla Marks’ın kavramlarının nasıl okunması ve
kapitalizmin nasıl anlaşılması gerektiği üzerine yazısı.
4- “İç savaş” kavramı ve devrimciliğin bir istisnanın
inşası olarak okunması.
Her çevrenin kendi ideolojik zemininden Nejat’la
buralardan tartışıp, Nejat’ın eleştiri ve değerlendirmelerine cevap vermesinin
Türkiye’ye bir ayna tutacağını düşünmekteyiz.
Hikmet Acun
22 Eylül 2016
0 Yorum:
Yorum Gönder