05 Haziran 2017

Toprağın Kızı


Anna Mae Aquash [27 Mart 1945-Aralık 1975] Kanada’daki Mi’kmaq isimli Kızılderili bölgesinde dünyaya geldi. On yedi yaşında Boston’a taşındı. 1968’de Amerikan Kızılderilileri ve İlk Uluslar hareketine katıldı. Kızılderililerin hakları için verilen mücadelede önemli görevler aldı. Amerikan Kızılderilileri Hareketi’nin öncülerinden Leonard Peltier ve Dennis Banks gibi isimlerle birlikte çeşitli eylemler gerçekleştirdi. 24 Şubat 1976’da Güney Dakota’ya 16 kilometre uzakta, bir yolun kenarında cesedi bulundu. Başının arkasından vurularak öldürülmüştü.
Toprağın Kızı
Anna Mae Aquash İçin Şarkı
Kanada’dan geldi, Kuzey’deki bir kasabadan.
Günışığının köknarların dalları arasından süzüldüğü diyardan.
Yüreğinde kıtanın tüm kudretiyle
Ona muhtaç olanlara karıştı
Hiç kimseden korkmadan.
Bir halkı
Üç kuruş para için toprağı katletmek isteyenlerden
Kurtarmak için geldi.
Dediler ki ona
“Bu toprak ana bizim mülkümüz, adı da ABD”.
Bu küfre karşı o
Kavganın sancağını açtı.
O, kavgada doğdu ve orada öldürüldü.
Ah Anna Mae ah…
Ruhunu hissediyorum, anbean işitiyorum onu
Durmadan bana
“Güçlü ol, mücadeleye devam” diyor
Toprağın kızı.
FBI gelip ona “istesek seni öldürürüz” demişti bir kez.
Onlar baruta ve silaha iman etmişlerdi
Oysa güç, kimsenin alıp satamayacağı
Bize hayatta kalmak için gereken her şeyi veren
Topraktaydı.
Ah Anna Mae ah…
Ruhunu hissediyorum, anbean işitiyorum onu
Durmadan bana
“Güçlü ol, mücadeleye devam” diyor
Toprağın kızı.
Ne vakit içimi korku sarsa hemen o düşer aklıma.
Ölüm makinesinin karşısına dikildiğinde
Bizi biz yapan dava için yaşarken,
Bizleri bir arada tutmak için çabalarken
O birliği dağıtmak için uğraşanların elinde ölürken
gösterdiği cesareti
Nasıl unuturum ben?
Ah Anna Mae ah…
Hayatını senden çaldılar ama
Dilindeki şu sözü çalamadılar toprağın kızı:
Güçlü ol, mücadeleye devam…
Ah Anna Mae ah…
Ruhunu hissediyorum, anbean işitiyorum onu
Durmadan bana
“Güçlü ol, mücadeleye devam” diyor
Toprağın kızı.
Ellen Klaver
[Kaynak: Agents of Repression: the FBI’s Secret Wars against the Black Panther Party and the American Indian Movement, South End Press, 1990, s. vii.]

0 Yorum: