TBMM
başkanı yaptığı bir konuşmada[1] Che Guevara’nın “katil” ve “eşkıya” olduğunu,
onun resminin bulunduğu tişörtleri liseli gençlerin giyemeyeceğini söyledikten
sonra şu şekilde ünlüyor:
“Bağı yok benimle, köküm bir değil, tarihim bir değil.”
Doğru
söylüyor. Mazlumların kılıcını çekmiş Che’nin İsrail ve ABD adına bu bölgede
siyaset yapma icazeti almış memurlarla ortak bir bağı, kökü ve tarihi tabii ki
olamaz. Afrika’ya yağma ve sermayenin iktidarı için gidenlerle, halkların
kurtuluşu, milletlerin bağımsızlığı için gidenler tabii ki bir olamaz. Altıncı
Filo’ya secde etmişlerle ezilenin, sömürülenin kavgasına yoldaş olanlar tabii
ki aynı tarihe ait olamaz. Che dün[2] olduğu bugün
de Gazze’dedir, Ramallah’tadır, mazlum halkların direnen aklı, yüreği ve
yumruğundadır. Onun ezilene-sömürülene yoldaş olanla bağı vardır, onların Che
ile kökü ortaktır, zulme ve sömürüye karşı mücadele etmiş ve eden herkesin tarihi birdir.
AKP’lilerin
devletle imza ettikleri yeni akit, İslam’ın
içerisindeki direniş ruhunu köreltmek, yok etmek üzerinedir. Amerikan
siyaseti uyarınca müdahil oldukları Mısır’da bir besteci, yıllar
önce Che’nin ölümü üzerine Gifara[3] şarkısını bestelemiştir. Şeyh İmam’ın
şarkısının ismi, aynı zamanda Ebu Zerr
Gifari’yi anıştırmak içindir. O şarkının sözünü kaleme almış olan Ahmed
Necim şunu söyler:
Guevara bir yiğit gibi öldü.
Emekçiler, mahrumlar
Ve esirler
İki bacak bir baş kaybettiler.[4]
O
emekçilere, mahrumlara ve esirlere düşman olan AKP, tabiatıyla, Ebu Zerr’e de düşmandır.
Che Guevara,
Afrika’da yerlileri örgütleyendir.
Ertesi günkü çatışmalara hazırlanan yerlilerin
vücutlarına kutsal belledikleri bir sıvıyı sürdüklerine şahit olunur.
Guevara’nın yoldaşları, “buna müdahale etmek gerek, yerlilere materyalizm
konusunda eğitim vermeliyiz” derler. Guevara savaşçıdır, savaşın maddesini ve
diyalektiğini tanır. Bu sebeple yoldaşlarına “yarın neler olacak, bir bakalım”
der. Ertesi gün üzerine kutsal sıvı sürmüş yerliler, üç kat daha fazla cesur ve dirençli bir şekilde
dövüşürler savaş alanında. Guevara, orta sınıf din düşmanlığının da
panzehridir. Nereye Molotof atacağını iyi bilendir. O yerlilerin kutsalına
savaşın ihtiyaçları dairesinde dokunmayandır.
Yeni akdin neferleri ise teslimiyetçidir. Devlet
denilen dine biat etmişlerdir. Dudaklarındaki dua, her daim, o dinin hükmü
altındadır. Che ise kurtuluşa yazgılı bir teolojidir. Yoksulların nefesiyle
örülen bu teoloji, devlet dinine düşmandır.
Devlet dedikleri,
birkaç para kasası bir-iki karış arazidir. Sahipleri bellidir. Yeni akdin neferleri,
kendi iradelerine sahip oldukları yalanını sürekli pazarlamak zorundadır. “Bu
devlet hiç bağımsız olmadı” derler ki kendi bağlarını gizleyebilsinler. Amerika
“yap” der, onlar da yapar. İsrail “gir” der onlar da girer. Onlar, çoğunluğu çokluk-büyüklük masalları ile kandırmak
için vardır.
Che ise zaten çok olan mazlumlarla birliktedir,
birdir. Kim nerede kütlesel gücünü görüp isyan bayrağını çekmişse, ona mutlaka
değer. Onların “kanaat önderleri” vardır, mazlumların “hareket önderleri”.
Onlar, kendi
teslimiyetlerini yaldızlamaya mecburlar.
“Yerli ve milli” dedikleri, burjuvaya
dairdir. Onlar, burjuva
masallar ile emperyalist-kapitalizme göbekten bağlı oluşlarına makyaj yapmak
zorundadırlar. Mısırlı bir şair Ebu Zerr’i Che ile
birleştiriyorsa, bu toprakların da birleştirilmeyi bekleyen yerli ve milli
direniş öncüleri elbette vardır.
Devletin muhalefeti dizayn etmesine, formatlamasına,
hizaya sokmasına izin verilemez. AKP’ye kızılıp devletin kucağına koşulamaz.
Che, zihinlerdeki popüler bir devlet imgesinin tezahürü olamaz. Kavga yoksa,
kitlelerle gerilimli bir ilişki kurulmuyorsa, Che, ya piyasanın ya da devlet
koridorlarının süsü olur. Che’nin gençlere
yakıştırılamamasının sebebi, o gençleri dışarı atmak, terörize etmek, onların
halkla bağlarını kopartmak, geri kalanı ipotek altına almak ve hepsini piyasaya
kul kılmak arzusudur. AKP’lilerin bağı zulme, kökü sömürüye, tarihi
burjuvaziye kuldur.
Küçük savaşçılar, devletin büyük savaşına direnme
biçimidir. O kanaat önderleri ve o küçük savaşçıların mirası üzerine inşa
edilmiş meclisin başkanı, savaşına halel gelsin istememektedir. Onların gemisi
Pentagon-CIA geriliminde ilerler. Küçük savaşçıların savaşı, tam tersine,
ekberdir, büyüktür, hakikidir, gerçektir. Kendisine odaklanmaz, halkın devrimci
ocağında harlanır. Başkasının yüzüne inen tokadı kendi yüzünde hisseder.
Düşmanınsa artık halk karşısında hiçbir yüzü yoktur.
Sahte kahramanlar, halkı yalanlarla, avuntularla, boş
vaatlerle gütmek derdindedir. Gerçek kahramanlarsa neyse odur, azı çok
göstermez, bozkırı tutuşturacak kıvılcıma sahip değil aittir, imanı kiri pası
söküp atacak güçtedir.
Eren Balkır
31 Ağustos 2016
Dipnotlar:
[1] “İsmail Kahraman’dan Che’ye”, 29 Ağustos 2016, Cnnturk.
[2]
Yoav Di-Capua, “Che Gazze’de”, 18 Mart 2015, İştiraki.
[3]
Toplumsal Haydut, “Che’nin Ölümü Ardından”, 9 Ekim 2013, Tumblr.
[4]
“Guevara Öldü”, İştiraki.