Bu
belge, Fransız işçilerinin lideri Jules Guesde’nin Londra’da bulunan Marx’ı
ziyaret ettiği Mayıs 1880 tarihinde hazırlandı. Giriş kısmını Marx’ın kendisi
hazırlayıp metne ekledi. Asgari politik ve ekonomik taleplerden oluşan diğer
iki bölümse Marx ve Guesde tarafından formüle edildi. Bu noktada ikili,
Engels’ten ayrıca Fransız sosyalizminin Marksist kanadı içerisinde önde gelen
bir sima hâline gelmiş olan Paul Lafargue’dan yardım aldı. Bazı değişikliklerle
birlikte program, İşçi Partisi’nin [Parti Ouvrier] Kasım 1880’de Le Havre’da
yaptığı kuruluş kongresinde kabul edildi.
Sonrasında
Marx, programla ilgili şu tespiti yaptı:
“Bu
kısa metinde yer alan ekonomiyle ilgili bölüm, sadece işçi hareketi içinden
neşet etmiş olan taleplerden oluşmaktaydı. Metne komünizm hedefinin birkaç
satırda tanımlandığı, giriş amaçlı bir pasaj da eklendi.”[1]
Engels
ise ilk azami programı “nadiren görülen, ikna edici argümanlarla dolu, kitleler
için net bir dille, kısa ve öz bir biçimde kaleme alınmış bir şaheser” olarak
tanımlıyor, kısa ve öz formülasyon karşısında şaşkına döndüğünü
belirtiyordu.[2] Sonrasında Engels, 1891 tarihli Erfurt Programı taslağına dair
eleştirisi dâhilinde, Alman sosyal demokratlara ilgili metnin ekonomiyle
alakalı bölümünü tavsiye etti.[3]
Gelgelelim
program kabul edildikten sonra Marx ve Fransız destekçileri arasında asgari
programın amacı konusunda bir uyuşmazlık yaşandı. Marx bu metni kapitalizmin
verili çerçevesi dâhilinde ulaşılabilir talepler etrafında sürdürülecek
ajitasyon faaliyetinin pratik bir aracı olarak görürken, Guesde farklı bir
görüşü savunmaktaydı:
“Bu
reformları burjuvaziden kopartıp alma ihtimalini dikkate almayan Guesde, onları
mücadelenin pratik programı değil, işçileri devrimcilikten uzaklaştıracak birer
tuzak olarak görüyor.”
Guesde’nin
kanaatine göre, bu reformlara karşı çıkmak, proletaryayı reformist
yanılsamalardan kurtaracak ve işçileri kendi 1789 devrimini yapmasından
alıkoymanın imkânsız olduğuna sınıfı ikna edecek”ti.[4]
Guesde
ve Lafargue’ı “devrimci lafebeliği yapmak”la ve reformist mücadelelerin
değerini inkâr etmekle suçlayan Marx, o ünlü sözünü bu bağlamda dile getirdi ve
eğer bu isimler, Marksizmi temsil ediyorlarsa, kendisinin Marksist olmadığını
söyledi. [“ce qu'il y a de certain c'est que moi, je ne suis pas Marxiste –şurası
kesin ki ben Marksist değilim][5]
İşçi
Partisi programının azami hedeflerle ilgili kısmı, Marx’ın politik yazılarını
içeren, Penguin tarafından yayımlanan The First International and After [“Birinci
Enternasyonal ve Sonrası”] isimli çalışmada yer aldı ve bu çalışmada Marx-Engels
Werke’de yer alan Almanca metnin çevirisi kullanıldı. Bildiğimiz kadarıyla
programın geri kalan kısmı, İngilizcede daha önce hiç yayınlanmadı. Burada
verdiğimiz çeviri, metnin özgün Fransızca hâli. Özgün metinse şuradan alındı:
Jules Guesde, Textes Choisis, 1867-1882, Editions sociales, 1959, s.
117-9. Metnin bir nüshasını bize temin ettiği için Bernie Moss’a teşekkür
ediyoruz.
◄►
İşçi Partisi Programı
Giriş
Üretici
sınıfın kurtuluşu, cinsiyet ve ırk ayrımı gözetilmeksizin, tüm insanlığın
kurtuluşudur.
Üreticiler,
ancak üretim araçlarına sahip olduklarında özgür olabilirler.[6]
Üretim
araçları üreticilere yalnızca iki biçim dâhilinde ait olabilir:
Genel
durum bağlamında hiçbir zaman varolmayan ve endüstriyel ilerleme sonucu giderek
ortadan kalkan bireysel biçim;
Kapitalist
toplumun gelişimi sonucu teşkil edilen maddi ve fikri unsurlarla ilgili
kolektif biçim.
Bu
kolektif temellük, ancak üretici sınıfın, yani proletaryanın ayrı bir politik
parti olarak örgütlenmesiyle gerçekleşebilir.
Böylesi
bir örgütlenme gerçekleştikten sonra, proletaryanın elinde bulunan, genel oy
hakkı gibi aldatmak için kullanılan araçlar, kurtuluşun araçlarına
dönüştürülmelidirler.
Kapitalist
sınıfın imkânlarına politik ve ekonomik düzlemde el koymayı ve tüm üretim
araçlarını topluma iade etmeyi hedef olarak benimserken Fransız sosyalist
işçiler, aşağıdaki acil taleplerle birlikte, bir örgütlenme ve mücadele aracı
olarak seçimlere girmeyi kararlaştırmışlardır:
A.
Siyaset Bölümü[7]
Basın,
toplantılar ve örgütlenmeyle alakalı tüm kanunların, her şeyin ötesinde
Enternasyonal İşçiler Derneği’ne karşı konulan kanunun ilga edilmesi. Livret’nin[8],
işçi sınıfı üzerinde tatbik edilen idari kontrolün ayrıca işçiyi patronu,
kadını erkek karşısında aşağıda konumlandıran medeni kanunun[9] kaldırılması.
Dinî
tarikatların bütçelerinin kaldırılması ve bu şirketlere ait tüm ek endüstriyel
ve ticari kuruluşlar dâhil, tüm satılmaz, taşınır ve taşınmaz mülkün millete
iade edilmesi [Komün’ün 2 Nisan 1871’de aldığı karar].
Kamunun
tüm borçlarının silinmesi.
Daimi
orduların ilgası ve halkın silâhlandırılması.
İdarenin
ve polis teşkilâtının komüne teslim edilmesi.
B.
Ekonomi Bölümü
Haftada
bir günün tatil ilân edilmesi veya çalışanlara altı günden fazla çalışmanın
dayatılmasının yasaklanması. Çalışma gününün yetişkinler için sekiz saate
düşürülmesi. Özel atölyelerde on dört yaş altında çocukların çalıştırılmasının
yasaklanması. Ayrıca on dört ilâ on altı yaş arası çocukların sekiz saat olan
günlük çalışma sürelerinin altı saate düşürülmesi.
Çırakları
koruma amacıyla çalıştıkları yerlerin işçi örgütleri tarafından denetlemesi.
Hukukî
zemine kavuşturulmuş olan asgari ücretin her yıl işçilerin meydana getirdiği
istatistik komisyonunca, gıda fiyatlarına göre belirlenmesi.
Patronların
Fransız işçilere verilen ücretten daha düşük ücretlere yabancı işçiler istihdam
etmelerinin yasaklanması.
Her
iki cinsiyete mensup işçiler için eşit işe eşit ücret.
Devletin
ve komünün temsil ettiği toplumun sorumluluğunda tüm çocukların bakımının
üstlenilmesi, ayrıca onlara bilimsel ve meslekî eğitim verilmesi.
Toplumun
yaşlıların ve engellilerin sorumluluğunu üstlenmesi.
İşçilere
dost dernekler ve yardım dernekleri gibi kuruluşların idaresine işverenlerin
müdahale etmesinin yasaklanması ve bu kuruluşların kontrolünün tümüyle işçilere
teslim edilmesi.
Kaza
durumunda sorumluluğun patronların sırtına yüklenmesi, işverenin işçi
fonlarına, çalışan işçilerin sayısı oranında, endüstri için yol açtığı tehlike
ölçüsünde, güvenlikle ilgili belirli bir ödeme yapması.
Muhtelif
atölyelerde yürürlükte olan özel mevzuata işçilerin müdahil olabilmesinin
sağlanması. Patronların gaspettiği, ücretlerin geri alınması veya ceza formunda
işçilerine ceza kesme hakkına son verilmesi [Komün’ün 27 Nisan 1871’de aldığı
karar].
Bankalar,
demiryolları, madenler gibi kamu mülkiyetine ait unsurları halktan kopartan tüm
sözleşmelerin feshedilmesi ve devlete ait tüm atölyelerden elde edilen gelirin
oralarda çalışan işçilere verilmesi.
Tüm
dolaylı vergilerin kaldırılması, dolaysız vergilerinse üç bin frank üzerinde
gelire sahip olanlardan artan oranlı olarak alınan vergiye dönüştürülmesi. Uzak
akrabaların miras alma hakkının kaldırılması, ayrıca yirmi bin frankın üzerinde
doğrudan miras devrine yasak getirilmesi.
Karl Marx
Jules Guesde
1880
Kaynak
Bkz.:
Jules Guesde’ye Mektup
Dipnotlar:
[1] Marx ve Engels, Selected Correspondence, 1975, s. 312.
[2]
A.g.e., s. 324.
[3]
Engels, “A Critique of the Draft Social-Democratic Programme of 1891”, Marx ve
Engels, Selected Works içinde, 1983, Cilt. 3, s. 438.
[4]
Bernard H. Moss, The Origins of the French Labour Movement, 1830-1914,
1976, s. 107.
[5]
A.g.e., s. 11. Marx’ın bu ünlü ifadesini Engels, Eduard Bernstein’a
yazdığı bir mektupta aktarıyor. Mektubu şu kaynakta bulmak mümkün: Marx ve
Engels, Werke, Cilt. 35. s. 388.
[6]
Burada esasen toprak, fabrikalar, gemiler, bankalar, kredi kelimeleri geçiyor
ama bu kelimeler Marx’ın ilk çalışmasında yer almıyor, sonradan siliniyor. L’Égalité’de
yayınlanan metne bakıldığında bu, net olarak görülüyor. Bu konudaki uyarısı
için Graham Taylor’a teşekkür ederiz.
[7]
Metnin bundan sonraki kısmını Marx ve Guesde ile birlikte kaleme aldı.
[8]
“Livret” işe yeni girdiğinde bir işçinin vermek zorunda olduğu bir
belge. Bu belge sayesinde işçi önceki patronuna hiçbir borcunun olmadığını, ona
karşı hiçbir yükümlülüğünün bulunmadığını teyit etmiş oluyor. Bu uygulama
1890’da kaldırıldı.
[9]
Napolyon Medeni Kanunu, Fransız hukuku.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder