Genjer-genjer, Endonezya’da muhtemelen en fazla
ihtilafa yol açan şarkıdır. Şarkı hayatına suda yetişen yabanî otların
yolunmasını anlatan bir mani olarak başlar (genjer, limnocharis flava’nın [sarı
yabani çeltik marulunun] yaygın kullanılan adıdır) ve zaman içerisinde politik
propaganda malzemesine dönüşür, ajitprop için kullanıldığı dönemde yasaklanır
ve nihayetinde de bir protesto şarkısı olur. Genjer-genjer, Endonezya’nın yakın
tarihini yansıtan bir şarkıdır.
1942-1945 arası dönemde Hollanda’nın elinde bulunan
Doğu Hint Adaları’nın (şimdilerde bilinen adıyla Endonezya’nın) Japonya’nın
işgali altında olduğu sıralarda Cava’daki fakir halk açlıktan ölmenin
eşiğindedir. Doğu Cava, Banyuwangi’deki insanlar, genjer dâhil, yenilebilir
olan her şeyi yemektedirler. Genjer, nehir kenarlarında yetişen ve eskiden
büyükbaş hayvanlara yedirilen bir yemdir.
1943’te aynı bölgede yaşayan şarkı sözü yazarı
Muhammed Arif genjer toplamakla ilgili hüzünlü bir şarkı kaleme alır. Şarkı
genjer toplayan, sonra onu götürüp pazarda satan bir kadını anlatmaktadır.
Arif'in şarkısı Banyuwangi’de epey popüler olur.
Propaganda
Ancak hikâye burada bitmez: altmışlarda şarkı ülkenin
iki büyük yıldızı tarafından kayıt altına alınır. Artık bağımsız olan
Endonezya’da herkes, genjer-genjer şarkısını söylemektedir.
Bu gerçek o dönemde ülkenin en büyük politik
partilerinden biri olan Endonezya Komünist Partisi’nin de dikkatinden kaçmaz.
Zira şarkı ülkedeki en altta yer alan, en fakir sınıflardan biriyle alakalıdır.
Sonrasında bu şarkı EKP tarafından propaganda malzemesi olarak kullanılır ve
kısa süre içerisinde parti mitinglerinde ve toplantılarında en fazla istenen
şarkı hâline gelir.
Şarkı Yasaklanıyor
General Suharto 1965’te iktidarı ele geçirdiğinde
şarkı yasaklanır. Endonezya’nın yeni yöneticisi komünist kadınların altı
generale işkence ederken Genjer-genjer şarkısını söyledikleri dedikodusunu
yayar. Sonra şarkının sözleri Jendral-jendral (generaller) olarak değiştirilir
ve kadınların generallere nasıl işkence ettiklerini anlatan bir metne
dönüştürülür. Genjer-genjer artık “şeytanî” komünistlerin yasaklı marşı hâline
gelir.
1965 darbesi sonrası milyonlarca insan komünist
sempatizan olması şüphesiyle tutuklanır ve aralarında Muhammed Arif’in de
bulunduğu yaklaşık 500.000 kişi katledilir. Arif’in şarkısı yasaklanır ve
Endonezya’nın kolektif hafızasından silinir. Endonezya’daki tüm bir kuşak
şarkıyı bilir ama tek bir notasını bile söyleyemez.
Protesto
Suharto dönemi sonrası Genjer-genjer üzerindeki nisyan
örtüsü kalkar. Rejimin mağdurları seslerine kavuşurlar ve şarkı Suharto
diktatörlüğünün uyguladığı baskının bir sembolü hâline gelir. Altmışlarla
alakalı, ülke içerisinde önemli tartışmalara yol açan film de şarkının yeniden
dirilmesine katkı sunar. YouTube’a şarkının binlerce versiyonu yüklenir ve
hepsi de çok sayıda beğeni toplar.
Genjer-genjer zengin bir tarihe sahip bir şarkıdır;
şarkı ülkenin kolektif hafızasının bir parçası hâline gelir ve Endonezya’nın
yakın geçmişine ait acı-tatlı kimi hatıraları canlandırır.
Bram Hendrawan
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder