Büyük Mısırlı şarkıcı ve bestekâr Şeyh İmam, uzun bir
hastalık sürecinin ardından, 78 yaşında, 6 Haziran 1995 tarihinde vefat etti.
Son günleri çok zor geçti. Yalnız yaşayan Şeyh İmam’ın ziyaretine, o da
nadiren, kimi komşuları ve dostları geliyordu sadece. Çocukluğundan beri âmâ
olan İmam, görme kudretine sahip olan birçok insana göre daha iyi görüyor,
kimseden inayet beklemiyordu. O, çöküş dönemlerine kafa tutmuş ve daha iyi bir
gelecek için arzulu olan binlerce işçi ve aydını harekete geçiren politik Arap
müziğinin en önemli unsuru idi.
Şeyh İmam, 3 Haziran 1918’de fakir bir aileye doğar.
Evleri Ebu el-Numrus köyündedir. İltihaplanan gözlerini beş aylıkken yitirir.
Beş yaşında iken Kuttab’a (Kâtipler) katılır ve burada tüm akranlarını başarısı
ile geride bırakır. On iki yaşında Kur’an’ı hatmeder ve ardından dönemin
otoritelerinden Seyyid Guri’den Tecvid (harflerin mahreç ve sıfatlarına uymak
suretiyle, Kur'an-ı Kerim'i hatasız okumayı öğreten ilim –çn) dersleri
almak için Kahire’ye gider.
1945’te Şeyh İmam, büyük Mısırlı müzisyen Şeyh Derviş Hariri ile tanışır ve ondan müziğin temelleri ile Muvaşahaat (Terza Rimas) dersleri alır. Kur’an eğitimi yanında hobi olarak müzikle uğraşır. Bu dönemde dinlemek, kimi zamanda şarkı söylemek amacıyla Sufi toplantılarına iştirak eder. Bu temas onun uda âşık olması ile sonuçlanır. Bu üç yıllık dönem boyunca Şeyh İmam düğünlerde ve doğum günlerinde çalar.
Zamanla hayatında önemli
değişimler yaşanır. Geleneksel kıyafetlerini çıkartıp fes takar. Yaşanan değişim
kıyafetle sınırlı değildir, müzik tarzında kimi değişimler gözlemlenir.
Muhammed Osman, Abduh Hamuli ve efsane isim Seyyid Derviş’ten şarkılar söyler.
Sonrasında dinî meselelerle ilgili radyo yayını yapan ünlü isim Abid Sami
Bayumi’nin liderliğindeki dinî müzikle iştigal eden bir gruba katılır.
Sıradan insanlara yönelik ilgisinin izleri Kahire
yakınlarındaki Gurya’daki Havş Kadem’e dek sürülebilir. Genç bir insan olarak
Şeyh İmam, otuz yıl arkadaşlık edeceği sanatçı Şeyh Zekeriya Ahmed’le tanışır.
Ayrıca o ud dersleri verdiği kendisi de âmâ olan Seyyid Mikavi ile de dosttur.
Şarkı sözü yazma teşebbüsleri pek de başarılı
değildir. 1962’de şair Ahmed Fuad Necim ile tanışması ile şarkılarının içeriği
değişir. İkili zamanla ayrılmaz bir bütün olurlar. Şeyh İmam ve Ahmed Fuad zor
koşullara rağmen sabırlı ve yoğun çalışmaların ardından fukaranın ve
emekçilerin çıkarlarını müdafaa eden politik şarkılar üretmeye başlarlar. Kendi
tabirleri ile öncü “adalet marşları” bestelerler. 1967 Savaşı ve Arapların
mağlubiyeti ikiliyi daha da yakınlaştırır, artık sadece şarkılarıyla toplumsal
ve politik olaylara tepki vermekle yetinmeyip çeşitli eylemlere
katılmaktadırlar. Bir gözlemcinin de yazdığı üzere, “şarkıları 67 mağlubiyeti
ve sonrasında ülke üzerine çöken karanlığın içindeki bir umut ışığı gibidir.” Misr
Ya Bahya (“Güzel Mısır”), Şayid Kusursak (“Kendi Saraylarınızı İnşa
Edin”), Ghifara (“Che Guevara”), Fellahin (“Köylüler”) ve Murü’l
Kelâm (“Sert Konuşma”) gibi devrimci şarkıların grevler, oturma eylemleri
ve gösterilerde işçilerin ve öğrencilerin dillerinden düşmemesinin nedeni
budur. Şeyh İmam’ın 1972 öğrenci isyanı sürecinde bestelediği Raciyu’l
Talmiza (“Öğrenciler Geri Döndü”) isimli şarkısı herkesin hatırındadır.
İkilinin aktivizmi onları 1968’de hapse götürür,
burada üç yıl mahpus kalırlar. 72-79 arasında bir dizi hapishaneyle tanışırlar.
1981’de Enver Sedat’ın suikastla öldürülmesi sonrası Şeyh İmam gözaltına
alınır. Sebebi, olay sonrası oturduğu kasabada gençlere elli kutu bira dağıtmış
olmasıdır. 1984’te Mısır hükümeti hürriyeti üzerindeki tahditleri artırır ve
yurtdışına çıkışına yasak getirilir.
Bazı raporlara göre ikili hapisteyken Şeyh İmam,
Necim’in yanına gidip, ondan şarkı sözleri almakta, çabucak ezberlemekte ve
hücresine gidip onu bestelemektedir.
Uzun soluklu dostlukları seksenlerin ortasında biter.
1993’te ikili arasındaki ilişki kesin olarak sona erer. Bunun nedeni, Necim’in
Mısır’da yayımlanan Rose’l Yusif dergisinde yer bulan hatıratında Şeyh
İmam’a saldırmış olmasıdır.
Sanatsal ve kültürel mirası hakkında Lübnanlı
eleştirmen ve şair Paul Shaoul şu değerlendirmeyi yapar:
“Şeyh
İmam’ın kimi zaman hakaretin sınırlarında gezinen eleştirel kudreti ve sert
alaycılığı ne statükonun ne de teslimiyetin bir parçası ne de halkın bilincini
uyuşturup onun dikkatini dağıtarak onu teslimiyete ve depresyona sürükleyen bir
araçtır. Aksine onun müziği, baskı ve hileye dayalı politikalarını izah eden
bir mantık kullanarak hükümetlerle yüzleşebilen bir güçtür.”
Şeyh İmam’ın müziği, şarkılarını onların köklerini
saldıkları coğrafî mekânın uzaklarında gezindiren bir bütünlüğe sahiptir. Onun
müziği, Mısır’ın meseleleri ve çelişkileri dışında kimi konulara da işaret
eder. Şarkıları, Filistin meselesi gibi Arap olan ve olmayan kimi sembollere de
başvurur.
Şeyh İmam, halka çok şey vermiş ama albüm kayıtları
tüm Arap dünyasında on binlerce satmış olmasına karşın çok az şey kazanmıştır.
Kendi dostları bile onun hak ettiği takdiri vermemişlerdir. Bir Lübnanlı
yazarın yorumuna göre, “parmaklıklar ardında, yapayalnız ya da son günlerinde
yatağa bağımlı yaşayan Şeyh İmam için ölüm hayata nazaran daha merhametlidir
belki de. Ancak Şeyh İmam’ın müziği yaşamaya devam edecek, daha parlak ve daha
vaatkâr bir üslupla çalınmayı sürdürecek, onun müziği ile sanatı en iyi bu
şekilde anılmış olacaktır.”
Cedid Yazarları
Filistin İçin Şarkı
Hedef seçmişken Siyonizm seni
Sana gelmek istiyorum
Ey Filistin!
Avuçlarımda ateş
Seninle birlikte dövüşeceğim.
Kafasına vurduk kafasına yılanın,
Yırttık tüm yasalarını sultanların
Ey Filistin!
Ayrılık çok uzun sürdü.
Yeter artık, geliyorum sana.
Saçıldık dünyaya,
Her yerde mülteciler,
Kurbanlar,
Toprağa hasret köylüler.
Hedefimiz devrim,
İlk adımımız zafer
Ey Filistin!
Devrim mutlak,
Elindeki silâhlarla
Başlayacak yeni hayat.
Yol ne kadar uzun olursa olsun
Büyüt adımlarını
Size yardım edecek olan da budur
Ey Filistin!
Kehanetimiz hayırlı, bilin.
Zafer yaklaşıyor.
Binlerce baskına rağmen
Sönmedi mum.
Yenilgi şaşkına çevirdi
Size düşman Amerika’yı.
Söz: Ahmed Fuad Necim
Müzik: Şeyh İmam
1969
Guevara Öldü
Şiir: Ahmed Necim
Müzik: Şeyh İmam
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder