Politik
şiddetin kökenini ideoloji olarak gören terörle mücadele paradigmasının
kaynağı, ideoloji ile politik kontrole dönük baskıcı uygulamalar arasında
benzer türden dolaysız nedensel bağlar kuran, Soğuk Savaş dönemine ait
totalitarizm teorisidir.
Terörle
mücadele döneminde geliştirilen ifratçılık ve radikalleşme analizlerinin
merkezinde duran düşünce tarzını anlamak için Soğuk Savaş döneminin
antitotalitarizminin ana hatlarına bakmak gerekir. Tıpkı bugün ifratçılığı
analiz eden liberal isimler gibi o dönemin totalitarizmi eleştiren liberal
teorisyenler de Batı’nın temelde iyilik yanlısı olan kültür sahasına dışarıdan
sızan ideolojik unsurları politik birer tehdit olarak görmekte, şiddet üreten
politik çatışmalardaki paylarını kabule yanaşmamaktadırlar. Bu kişilere göre
ideolojiler, şiddet yanlısı politika tarzına doğal olarak yol açan bağnazlara
has bir zihin yapısını üreten ve takipçi edinen yabancı fikirler kümesinden
ibarettir.
Soğuk
Savaş süresince ideolojinin şiddeti, hayatın her yönünü kontrol etme arzusu ile
ilgili bir unsur olarak görülmüş, bu şiddetin komünizmin ve faşizmin ortak yönü
olduğu üzerinde durulmuştur. Bu yaklaşıma göre ideolojik muhakemenin temelinde,
devletin politik baskısı yatar ve bu muhakeme, Batı toplumlarını karşıya atar.
Batı toplumlarında ise Locke’çu liberalizm, temel özgürlükleri koruyan
ideolojisi sonrası yönetim biçimlerine ilham veren kaynak olarak ele
alınmıştır.
Amerika’da
dillendirilen liberal demokrat kapitalizm, kendisini sağ ve sol denilen iki uç
arasına yerleştirir ve sol ile sağı ideolojik planda yönlendiren ana unsurun
totaliter yönetime bağlılık olduğunu düşünür.
Esasen
ilkin Devrim öncesinde Fransa’da üst ve alt sınıflardaki ahlâkî yozlaşmaya
karşı orta sınıfın dillendirdiği “Les extremes se touchent” (“Müfritler
bir araya geliyor”) tespiti, Soğuk Savaş’a hâkim olan söylemin asli formülü
hâline geldi. Bu yaklaşıma göre politik spektrum, düz bir çizgi değil spiral
şeklindedir, dolayısıyla komünizm liberalizmden çok Nazizme yakın düşer.
The
Vital Center [“Hayatî Merkez”] isimli çalışmasında Arthur
Schlesinger’ın tespit ettiği biçimiyle:
“Bireyin bütünlüğü,
günümüz liberalizminin kendine has deneyimi ve temel inancıdır ve bu anlayışa
hem aşırı sol hem de aşırı sağ saldıracaktır. […] Totaliter sol ve totaliter
sağ, zorbalığın ve terörün karanlık odalarında bir araya geliyor.”[1]
Bu
temelde İkinci Dünya Savaşı’nda Nazizme karşı açığa çıkan enerji, Soğuk Savaş
esnasında komünizmle mücadelede devreye sokuldu, eski müttefik Sovyetler, bu
sefer Nazi Almanyası kadar tehlikeli bir düşman olarak damgalandı.
“Antitotalitarizm”
denilen formül, toplumsal ve politik özgürlüklerin az çok mevcut olduğu
sistemler arasında farklar üzerinde durur. Politik kontrol uygulamaları ve
ideoloji arasında çekilen çizgi, fazla düzgün ve kullanışlıdır. Dolayısıyla
politik açıdan en fazla hoşgörülü olan toplumların ideolojik dürtülerden azade
olduklarını düşünmek hatalı olacaktır.
Post-ideoloji
iddiasından, ideolojilerin aşıldığını söyleyen fikirden daha ideolojik bir şey
yoktur. Terry Eagleton’ın da ifade ettiği biçimiyle Soğuk Savaş döneminde
ideoloji kavramı, birbiriyle tutarsız şekillerde kullanılmıştır. Bu dönemde
ideoloji, hem dünyayı tutkulu, söylem temelli, bağnazca, dine benzer bir
yaklaşım üzerinden görmeyi hem de bir biçimde kansız uygulanacak bir plan
uyarınca toplumu yeniden inşa etmeye niyetlenen şematik, tüm soğukluğuyla akla
ve fikre dayalı bir sistemi ifade etmektedir.[2]
Batı’da
geliştirilen politik hoşgörüye dair sloganlar, liberal devletlerin etrafına bir
masumiyet halesi örmüş, Sovyet totalitarizmi denilen kötülüğü mağlup etmek
adına, bu devletlerin ideolojik pratikleri incelenmesin diye bunları bir zırhla
kuşatmıştır. Sonuçta belirli toplumların politik baskı sistemlerine sahip
olmasının temel sebebi, iktidarda olan partinin fikirleri değil, o toplumlarda
hâkim olan maddi koşullardır. Bu anlamda Avrupa’da totaliterizm esasen,
yirminci yüzyıl boyunca kıtada yaşanan, kitlelerin dâhil olduğu yeni savaş
biçimlerinden ayrı düşünülemez.[3]
Soğuk
Savaş döneminde totalitarizmi en iyi analiz eden liberal isimlerden biri de
felsefeci Hannah Arendt’tir. Totalitarizmin Kökenleri isimli üç ciltlik
eseri, iki temel argüman üzerine inşa edilmiştir. 1943-1946 arası dönemde
kaleme alınan birinci ve ikinci ciltte Nazilerin elindeki “bütünsel” devleti
var eden koşulların Avrupa sömürgeciliğinde, antisemitizmde ve ABD’nin
güneyindeki toprak sahiplerinde görülen ırkçılıkta aranması gerektiğini söyler.
Kitabın
üçüncü cildi, 1951’de tüm çalışma yayımlanmazdan yıllar önce yazılır. Bu
dönemde Soğuk Savaş yeni başlamış, Arendt gözlerini Nazizmden Sovyetler
Birliği’ne çevirmiştir. Bu noktada analizin ilerlediği hat da değişir.
Corey
Robin’in 1949 yılında yazdığı kadarıyla, Arendt’in yazılarında “ırkçılık
Marksizmle, Auschwitz Gulag’la birleşirken, faşizm de yerini komünizme
bırakır.”[4] Artık totalitarizm, terörü örgütlenme konusunda başvurduğu temel
ilke hâline getirmiş, muktedir ideolojinin mantığına uygun biçimde gerçekliği
tekrardan kurmaya çalışan yeni bir yönetim biçimi olarak görülmüştür.
Buna
göre totalitarizmin amacı, tarihin doğal yasalarını hızlandırmak, bu noktada
insanları ideolojinin açığa çıkarttığı güçler için gerekli birer hammaddeye
dönüştürmektir. Bütünsel devlet, sonuçta ancak belirli bir anlama ve fikre
yaslanan kamusal hayata zerre alan açmayan bir “kitle toplumu”nda mümkündür.
Böylesi bir toplumda birey, partiye teslim olur ve büyük ideolojik davaların
peşinde sürükleyip durur.
Nazi
Almanyası’nda ve Sovyetler Birliği’nde iktidara işte bu davalar gelmiştir. Oysa
bunlar, tüm modern toplumlarda insanlığın karşı karşıya kaldığı en önemli
tehdittir. Arendt, kitabın ilk iki cildinden farklı olarak üçüncü ciltte
totaliter idareyi Batı’nın ırkçılık ve emperyalizm tarihi bağlamına oturtmak
yerine totalitarizmi “doğu despotizmi” ile ilişkilendirir. Arendt’e göre doğu
despotizmi, her daim kişinin kitle içerisinde kendisini fuzuli hissetmesi ile
bağlantılı bir meseledir. Uzun zamandır Çin’de ve Hindistan’da varlığını
muhafaza etmiş olan bu hissiyat, sanayi döneminde görülen atomizasyon, sınıf
atlama imkânlarının ortadan kalkması ve yalnız bireyler kitlesinin genişlemesi
ile birlikte, modern Avrupa’ya da taşınmıştır.[5]
Bu
yaklaşım dâhilinde Arendt, toplama kamplarını Batı tarihinin dışına atar ve
onları yabancı bir politika tarzının Avrupa’daki politikayı yozlaştırmasının
bir sonucu olarak değerlendirir, buradan da Yahudi Soykırımı’nın Batı
modernitesinin kendi mantığının ulaştığı bir nokta değil de dışarıdan tahrip
edilmesiyle meydana gelen bir olay olduğunu söyleyen görüşü benimser.[6]
Arendt,
yabancı güçlerin yol açtığı yozlaşma süreci ile ilgili değerlendirmesi, Joseph
Conrad’ın Karanlığın Kalbi isimli eserini temel alır. Bu çalışmaya göre
sömürge halktaki “yabanilik”le yüzleşen Avrupalı sömürgeciler “yabanileşmiş”,
böylelikle Avrupa’daki ayaktakımının başına geçecek totaliter liderler için
gerekli zemini örmüşlerdir.[7] Dolayısıyla esasen Avrupa’daki yabaniliğin
kökeni, bu sömürgecilerin kültürüdür. Sonuçta Batı medeniyeti, başkalarının
barbarlığı ile yozlaştırılmış ama kendine has bir barbarlık üretmemiştir.
İkinci Dünya Savaşı deneyimi, Arendt’i yüzyılın en önemli ırkçılık
analizlerinden birini kaleme almasına sebep olmuştur. Ama Soğuk Savaş deneyimi
onu karşı tarafa savurup atmıştır.
Öte
yandan Arendt, yirminci yüzyılın ortalarında görülen totalitarizmin kimi
özelliklerinin demokrasilerce benimsenebileceğinin farkında olan bir isimdir.
Onun geliştirdiği, Avrupa sömürgeciliği ve bu pratiğin faaliyet alanının
genişlemesi ile ilgili analiz, emperyalist şiddetin bir bumerang gibi çevreden
merkeze dönebileceğine dair güçlü bir delil gibidir. Kitabının üçüncü cildiyle
Arendt, hem o dönemin okurlarına hem de bugünün terörle mücadele
propagandacılarına emperyalizmle alakalı meselelerden uzak durmak için gerekli
bahaneyi sunar. Buna göre politik şiddet, her daim yabancı ideolojilerin doğal
olarak ürettikleri bir üründür.
Sonrasında
Obama’nın özel asistanı olacak olan, Ulusal Güvenlik Konseyi üyeliği de yapan
Samantha Power 2004 yılında New York Kitap Eleştirisi dergisi için
yazdığı yazıda Arendt’in Totalitarizmin Kökenleri kitabının “militan
İslam”ı izah etme noktasında bir model olarak iş gördüğünü söyler. Yazara göre
Arendt’teki akıl, bugünün karanlığına ışık tutmaktadır. Sonuçta “El-Kaide,
Hamas veya İslamî Cihad’ı örten o gizemli peçe bir kez yırtılırsa Arendt’in
totaliter hareketlerde gördüğü vasıfların bir kısmı herkesçe görülecektir.”
Tabii
bu noktada Arendt’in ikinci ciltte yaptığı emperyalizm değerlendirmesi
görmezden gelinir. Obama’nın danışmanı yazısında Arendt’in “emperyalist güçler
kendi ülkelerinde ırkçılık üretirler” argümanına şöyle bir değinir ama bu
görüşü Amerika’ya tatbik etmez.[8]
Soğuk
Savaş döneminin totalitarizm teorisyenlerinde genel eğilim şu yöndedir: bu
isimler, maddi şartları görmezden gelirler, özel politik bağlamları dikkate
almazlar, politik baskıların “ideolojik ilk günah”tan kaynaklandığını söyleyip
dururlar.[9]
Karl
Popper’nın İkinci Dünya Savaşı esnasında kaleme aldığı iki ciltlik çalışması Açık
Toplum ve Düşmanları, Soğuk Savaş döneminde gördüğümüz totalitarizm
karşıtlığının en önemli metinlerinden biridir. Bu kitabında Popper, yukarıda
bahsini ettiğimiz yaklaşımı geniş bir ölçek dâhilinde tatbik eder ve
totalitarizmin fikrî bir hatadan kaynaklandığını ileri sürer.
Bu
hata ise “tarihin yasalarının yol açtığı kaçınılmaz süreç uyarınca iktidar,
seçilmiş insanlara devredilmelidir” anlayışı ile ilgilidir. Marksizmde
proletarya dünyayı miras alacak seçilmiş halk iken faşizmde aynı rolü ırk
oynar.
“Her iki teori de tarih
temelli öngörülerini tarihin belirli bir yorumuna, tarihin gelişim yasasının
gelişimini açığa çıkartan bir yoruma dayandırırlar.”[10]
Popper
için asıl önemli olan, faşizmin ve Marksizmin aynı temel şablona dayanmasıdır.
Bu şablonun topluma nüfuz etmesine izin verilirse o, şiddete ve hoşgörüsüzlüğe
yol açacaktır.
Bu
düşüncenin kaynağı ise Platon’dur. Modern biçimini ise Hegel ile birlikte
almıştır. Hegel “ciddiye alınmaması gereken bir isimdir”, üstelik iki dünya
savaşına katkı sunan kişilerden biridir.”[11]
Popper’ya
göre Alman İdealizmi, Kant’tan sonra yanlış yola sapmıştır. Dolayısıyla o
sapmadan neşet eden tüm kıta felsefesi, şüphelidir.
Sonuçta
açık toplum, “tarihselci” ideolojilerin yol açtığı tehdide karşı kendisini
korumalıdır. Çünkü bu ideolojiler, tarihi gelişimin değiştirilmesi mümkün
olmayan kanunları olarak görmektedir. Bu anlamda farklı dünya görüşlerinin
çoğulluğuna işaret edilmeli, hepsine hoşgörüyle yaklaşılmalı, ama çelişkili bir
tutumla, tarihselci dünya görüşünün topluma hâkim olmasına mani olunmalıdır.
Popper,
bu çelişkiyi çözmek için tuhaf bir mecaza başvurur. Buna göre “projektörümüzü,
olağan tarih yorumumuzu, geçmişe çevirmeli, buradan elde edilen düşünceyle
bugünü aydınlatmalıdır.” Ama “kendine has bir ideoloji olarak tarihselciliği
kendimize tuttuğumuz, o ışığıyla etrafımızdaki şeyleri görmemizi
imkânsızlaştıran projektörle kıyaslamak mümkündür.”[12]
Popper,
sık sık aktardığı bir dipnotta şunu söylüyor:
“Dolayısıyla biz, bu
noktada hoşgörü adına hoşgörüsüzü hoşgörmeme hakkından söz etmemiz gerekiyor.
Biz, hoşgörüsüzlük vaaz eden her türden hareketin hukuk dışı olduğunu
söylemeliyiz.”[13]
Popper’nın
aklında Almanya’daki Weimar Cumhuriyeti’nin Nazizmin yükselişine mani olmadığı
gerçeği var. Popper, bu bağlamda aslında liberal toplumların ideolojik
düşmanlara müsamaha gösterme hatasını yinelememesini istiyor. Ama öte yandan da
Avrupa’da faşizmin iktidara yürüdüğü yolu komünizme karşı güçlü bir muhalefet
inşa etme isteğinin açtığı gerçeğini görmezden geliyor. İtalya ve Almanya’da
muktedir elitler arasında yer alan birçok liberal, bu süreçte faşizmi
Bolşevizme karşı konumlandırılacak, onu dengeleyecek bir güç olarak gördü.
Popper’nın
bilimsel keşifle ilgili çalışmasında başvurduğu modelin merkezinde kanunlardaki
istisnalar duruyor. Evrensel bir kanuna istisna teşkil eden empirik bir kural
tespit edildiği durumda bu, söz konusu kanunun yanlış olduğunu iddia etmeye
yetiyor. Gerçek bilim, metafizikten bu yanlışlama ihtimali üzerinden
ayrıştırılıyor.
Politik
çalışmasında ise Popper, gene kanunların istisnası üzerinde duruyor. Bu istisna
ise ideolojik düşmana karşı gerçekleştirilen savunma adına çoğulculuk
kurallarının askıya alınması olarak çıkıyor karşımıza. Ama söz konusu istisna,
çalışmasında teorik değerlendirme için bir başlangıç noktası değil, basit bir
dipnot olarak yer buluyor.
Diğer
Soğuk Savaş teorisyenleri gibi Popper da şu tespiti yapıyor: liberal toplumlar,
totaliter ideolojilerdeki hoşgörüsüzlüğe karşı kendilerini savunmak
istiyorlarsa kendi hoşgörü kurallarını çiğnemeleri gerekeceğini bilmelidir. Ama
o günlerde Giorgio Agamben’in “istisna hâli” dediği, olağanüstü hâlin
kalıcılaşacağını ve normalleşeceğini söyleyen yönetim paradigması henüz
keşfedilmemişti.[14]
Popper’da
totalitarizm karşıtı mücadele, kendi düşüncesine yabancı olan totaliter yönetim
biçimlerine destek verebilmelidir. Soğuk Savaş ve terörle mücadele dönemlerinin
liberalleri, ne vakit özgürlükleri askıya alan tedbirleri meşrulaştırmak
isteseler Popper’nın hoşgörüyle ilgili dipnotunu alıntılıyorlar, böylelikle
politik baskı, arka kapıdan, kimseye kendisini hissettirmeksizin açık topluma
sızıyor.
Kendisini
terörle mücadele döneminde de çeşitli şekillerde yineleyen Soğuk Savaş
liberalizmi, özgürlükçü siyasetle ilgili en ümit verici fırsatların savaşın
sınırları dışındaki mekânlarda açığa çıktığı gerçeğini örtbas etti. Bu
liberalizm, Moskova-Washington arasında bir konum almak yerine bu hattı aşmaya
çalışan hareketlerin üzerini örttü.
McCarthy
döneminde hazırlanan kara listeler herkesin bildiği bir gerçekse de Soğuk Savaş
döneminin başlarında karşımıza çıkan anti-komünizm, ABD’deki insan hakları
hareketine ciddi zararlar verdi, ırk ayrımının kaldırılması ve toplumsal
eşitlik mücadelelerinin geniş bağlamı dâhilinde seçme-seçilme hakkı verilmesi
gibi meselelerden uzak durmaları, ayrıca uluslararası planda sömürgecilik
karşıtı mücadele vermeleri konusunda hareketin liderlerine baskı uyguladı. Bu
meselelerde uyumlu bir tavır sergilemeyen kişiler marjinalleştirildi.
1948’e
W. E. B. Du Bois, ABD hükümetinin Sovyetler karşıtı propagandasıyla çelişen Afrikalı-Amerikalıların
insanî hakları için Birleşmiş Milletler’e dilekçeyle başvuru yaptığı
gerekçesiyle Ulusal Siyahların İlerlemesi Derneği’nden atıldı (başvurulan bu
strateji, Malcolm X’in aynı yaklaşımı savunduğu altmışların başına dek
uygulanma imkânı bulamadı).[15] Aynı anti-komünist mercekle bakıldığında Üçüncü
Dünya’daki milliyetçi hareketler de Soğuk Savaş’ın satranç tahtasında
milletinin kendi kaderini tayin etmek için mücadele eden güçler değil de birer
komünist piyon olarak görülmeye başlandı.[16]
Ülke
içerisinde liberal hoşgörü üzerine kurulu tedbirlere, Üçüncü Dünya’nın ulusal
bağımsızlık hareketlerine yönelik, şiddet yüklü baskılar eşlik etti. Bu
baskılar, İran (1953), Irak (1963) ve Endonezya’da (1965) CIA’in organize
ettiği kanlı darbeler ya da Vietnam’da görüldüğü üzere büyük çaplı askerî
şiddet biçimini aldı. Totalitarizm karşıtlığı söylemi, liberal Amerika’nın
kendi içinde elde ettiği başarıların ABD’nin öncülük ettiği kapitalizmin
uluslararası arterlerini güvence altına almak için devlet terörüne başvuran,
özgürlük karşıtı dış siyasetine bağlı olduğu gerçeğinin üzerini örttü.
Yönetme
pratikleri, Moskova’daki totalitarizme benzeyip benzemediğine bakılmaksızın,
ABD’nin öncülük ettiği komünizmle mücadeleye katılan, Güney Kore’deki askeri
rejime, Şili’deki General Pinochet’ye veya İspanya ile Portekiz’deki faşist
hükümetlere destek verildi. Bu ülkeler için “totaliter” tabiri kullanılmadı, bu
yönetimler sadece “otoriter” olarak adlandırıldılar, dolayısıyla Soğuk Savaş
döneminde birer düşman olarak görülmediler.
Altmışların
sonunda komünist partiyi aşan güçlü bir işçi sınıfı hareketinin bulunduğu
İtalya’da solun nüfuzunu kırmak için NATO destekli hükümetler kuruldu. Terörle
mücadele faaliyetleri içine giren bu hükümetler, demokrasiyi
istikrarsızlaştırmak adına kendi sağcı terör güçlerine destek verdiler.
İtalya’da
kendisini solla sağ (iki karşıt aşırı uç) arasında tarafsız bir arabulucu
olarak konumlandıran devlet, bu sayede işçi sınıfındaki devrimciliği şiddet
kullanarak ezen elini gizlemeyi bildi. O günlerde solcu ve radikal bir isim
olan Gianfranco Sanguinetti şu tespiti yapmaktaydı:
“Terörist canavara karşı
gerçekleştirilen kutsal müdafaa adına devlet, yurttaşlarından az miktardaki
özgürlüğünden bir parça ister ve böylelikle tüm halk üzerinde tesis edilen
polis kontrolünü takviye eder.”
Bu
“gerilim stratejisi” dâhilinde, totaliter ifratçılar karşısında kamu düzenini
sağlama denilen o “kutsal görev” karşısında diğer tüm politik meseleler halı
altına süpürüldü.[17]
Arun Kundnani
[Kaynak:
The Muslim are Coming!: Islamophobia, Extremism, and the Domestic War on
Terror, Verso, 2014.]
Dipnotlar:
[1] Arthur M. Schlesinger Jr., The Vital Center: The Politics of Freedom,
Boston: Houghton Mifflin, 1962, s. xxiii–xxiv.
[2]
Terry Eagleton, Ideology: An Introduction, Londra: Verso, 1991, s. 4.
[3]
Domenico Losurdo, “Towards a Critique of the Category of Totalitarianism,” Historical
Materialism, 12: 2, 2004, s. 50–51.
[4]
Corey Robin, “Dragon-slayers,” London Review of Books, 29: 1, 4 Ocak
2007.
[5]
Hannah Arendt, The Origins of Totalitarianism, New York: Meridian Books,
1958, s. 311.
[6]
William Pietz, “The ‘Post-Colonialism’ of Cold War Discourse,” Social Text,
Sayı. 19/20, Güz 1988, s. 69.
[7]
Arendt, The Origins of Totalitarianism, s. 185–91.
[8]
Samantha Power, “The Lesson of Hannah Arendt,” New York Review of Books,
29 Nisan 2004.
[9]
Losurdo, “Towards a Critique of the Category of Totalitarianism.”
[10]
Karl Popper, The Open Society and Its Enemies, Cilt. I: “The Spell of
Plato”, Princeton: Princeton University Press, 1966, s. 9.
[11]
A.g.e., s. 393.
[12]
A.g.e., s. 268–69.
[13]
A.g.e., s. 265.
[14]
Giorgio Agamben, State of Exception, Şikago: University of Chicago
Press, 2005.
[15]
Manfred Berg, “Black Civil Rights and Liberal Anticommunism: The NAACP in the
Early Cold War,” Journal of American History, 94: 1, Haziran 2007.
[16]
Tarak Barkawi ve Mark Laffey, “The Postcolonial Moment in Security Studies,” Review
of International Studies, Sayı. 32, 2006, s. 332.
[17]
Gianfranco Sanguinetti, On Terrorism and the State: The Theory and Practice
of Terrorism Divulged for the First Time, Londra: B. M. Chronos, 1982, s.
3.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder