Pembeye Boyama Politikası:
Eşcinsel Evliliği Kararının Filistin’deki Yankıları
ABD Yüksek Mahkemesi’nin kısa süre önce eşcinsel
evlilikle ilgili aldığı karar dünya genelinde kutlamalara neden olmuştu. Güçlü
ve sesli destek mesajlarından biri Filistinli sanatçı Halid Cerrar’dan geldi.
Cerrar, Kalandiye kontrol noktasındaki İsrail tecrit duvarının üzerine büyük
bir gökkuşağı çizdi. Sanatçı bu eserini “Spektrumun İçinden” olarak
isimlendirdi. Gökkuşağı, ona göre, “özgürlüğün, aşkın ve insanlığın sembolü”ydü
ve böyle bir çalışma ortaya koymasının nedeni de “gökkuşağı ile duvarda temsil
olunan zulmü yan yana getirmek”ti.[1] Batı Şeria’yı açık hava hapishanesine
dönüştüren 700 kilometrelik duvarın üzeri Banksy gibi grafiti sanatçılarının
çalışmalarıyla kaplı.
Halid Cerrar yoğun bir destek gördü. Gene de Filistin
cemaatinin kimi üyeleri o akşam çalışmasını badanaladılar. Sanatçının dediği
kadarıyla, kendisini en fazla medyanın Filistinlileri eşcinselliği horgören
insanlar olarak göstermesi rahatsız etmişti. Her ne kadar eşcinsellik,
Filistin’de toplumsal bir tabu ise de medyanın Filistinlileri homofobik olarak
sunma konusunda gösterdiği atiklik de pembeye boyama [pinkwashing]
gayretine ait bir olgu olarak çıkıyor karşımıza. Pembeye boyama, İsrail’in
kendisini eşcinseller için, bilhassa Filistin’e kıyasla, güvenli bir sığınak
olarak pazarlama çalışmasının adı. Bu olgu, uluslararası düzlemde insanların
dikkatini İsrail’in Filistinlilere karşı işlediği suçlarla yüklü insan hakları
sicilinden başka yöne çekmek için kullanılıyor.
Badanalamayla ilgili medya tartışmalarında genel
bağlama bakma yönündeki gayretin eksikliği hissediliyor. Birçok Filistinli,
LGBTİ hareketini Batı emperyalizminin bir sembolü olarak görüyor. Akademisyen
Joseph Massad, Arapları Arzulamak isimli kitabında, tarihsel açıdan Arap
dünyasında eşcinselliğe yönelik ikircikli bir tavrın sergilendiğini söylüyor.
Massad’ın iddiasına göre, Batılı insan hakları örgütleri, Arap dünyasına
eşcinsel/heteroseksüel ikiliğini dayatmaya çalıştılar. Oysa Arap dünyası,
modern dönemden önce eşcinselliğe bir sorun değil, sapma olarak bakıyordu.
Massad, Batı’nın Araplarda bulunan ve eşcinsellere zulmetmeyen cinsel âdetlerle
uyumsuz cinsellik etiketleri dayattığını söylüyor. Massad’ın fikirlerine ister
katılalım ister katılmayalım, buradaki önemli mesele, LGBTİ hareketinin kimi
Filistinlilerce Batı emperyalizmine ait bir sembol olarak görülmesi.
Filistinlere göre Batı emperyalizmi, sahip olduğu her
türden alâmeti dâhilinde, nekbeden, yani 1948’de İsrail Devleti’nin kurulması
üzerine geleneksel anavatanın ellerinden alınmasından beri tecrübe ettikleri
zulümle bağlantılı bir olgu. Kalandiye kontrol noktası, İsrail işgali altında
yaşayan Filistinlilerin her gün maruz kaldıkları insan hakları ihlallerini
örnekliyor. Bu kontrol noktası, Batı Şerialı Filistinlilerin başkent
gördükleri, uluslararası toplumunsa 1967’den beri İsrail’e yasadışı bir biçimde
bağlandığını düşündüğü Kudüs’e serbestçe girmesine mani olmak için var. Yaşanan
tacizlerin ve saldırıların en önemli yardımcısı ve kışkırtıcısı ise ABD
hükümeti. ABD, İsrail’e her yıl milyarlarca dolarlık silâh veriyor ve BM
Güvenlik Konseyi’ndeki veto hakkı üzerinden ona politik destek sağlıyor. Misal,
Amerika’nın eşcinsel evlilikle ilgili düzenlemeyi kutladığı hafta, Obama
Boykot-Tecrit-Yaptırım [BDS] karşıtı ilk kanun tasarısını imzaladı.[2]
Dolayısıyla gökkuşağı resminin bulunduğu yer, kimi
Filistinliler için yaraya tuz basmak gibi. Facebook’taki Filistinli
dostlarımdan biri Cerrar’ın grafitisinin “utanç verici” olduğunu söylüyor. Bu
Batılı sembolün birçok Filistinli için Batı’ya karşı direnişin temsili olan
Yasser Arafat’ın resminin yanına konulmasına kızıyor. Kalandiye,
Filistinlilerin İsrail işgaline karşı sık sık gösteri yaptıkları bir yer.
Birkaç hafta önce üst düzey bir İsrailli subay, çatışmalar esnasında
Kalandiye’de Filistinli bir genci katletmişti.[3] Dolayısıyla kimi
Filistinliler, bu resmin Batı’nın sebep olduğu insan hakları ihlalleri
karşısında Batı’yı tasdikleyen bir çalışma olduğunu düşünüyorlar.
Gökkuşağının badanalanması olayının gerçekleştiği
bağlamı anlamak, bu olayı tabii ki meşrulaştırmaz. Bu olay, sonrasında basında
cinsel kimliği ile ilgili çıkan spekülasyonlara karşın profil resmine gökkuşağı
filtresi koyan, Mısır’ın popüler aktörlerinden Kalid Ebul Naga türünden,
bölgede tanık olduğumuz, eşcinsel haklarına yönelik destek faaliyetlerini de
örtbas etmez.[4]
Badanalama olayı, ABD’nin sadaka niyetine verdiği ve
vermediği insan hakları güvenceleri karşısında Filistinlilerin hissettikleri
çifte standarda dikkat çekmesi gereken bir olaydır.
Heidi Morrison
15 Temmuz 2015
Kaynak
Dipnotlar:
[1] Khaled Jarrar, "Why I Painted A Rainbow Flag", 2 Temmuz 2015, Electronic Intifada.
[2] Josh Ruebner, "Anti-BDS Provision", 2
Temmuz 2015, Electronic Intifada.
[3] "Senior Israeli Military Officer", 8
Temmuz 2015, Dci-palestine.
[4] "Khaled Abol Naga", 8 Temmuz 2015, Albawabas.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder