Gassân Fayiz Kenefâni, Britanya’nın mandası olduğu
dönemde Filistin’de dünyaya geldi. Sünni Müslüman ve avukat olan bir babanın
oğlu olan Gassân, 1948 savaşı esnasında ailesiyle birlikte sürgüne gönderilene
dek, Fransız misyoner okuluna devam etti. Lübnan’da kısa bir süre kalan ailesi
Şam’a yerleşti. Gassân ortaokulu burada bitirdi ve 1952’de Birleşmiş Milletler
Filistinli Mültecilere Yardım Ajansı’ndan [UNRWA] eğitim sertifikası aldı. Aynı
yıl Şam Üniversitesi Arap Edebiyatı Bölümü’ne kaydoldu, ancak panarabist Arap
Milliyetçileri Hareketi’ne katıldığı için 1955’te sürgün edildi. Onu Arap
Milliyetçileri Hareketi’ne [MAN] kazandıran isim, Dr. Corç Habeş’ti. İkili,
1953 yılında tanışmıştı. Hazırladığı tezin başlığı “Siyonist Edebiyatta Irk ve
Din”di. Bu tez, sonrasında kaleme aldığı Siyonist Edebiyatı Üzerine isimli
1967 tarihli çalışmanın temelini oluşturdu.
1955’te Kenefâni, Suriye’yi terk edip eğitmenlik
yapmak amacıyla Kuveyt’e gitti. Ertesi yıl Arap Milliyetçileri Hareketi’nin Ra’i
[“Görüş”] isimli gazetesinin yayın yönetmeni oldu. Ardından Habeş 1960 yılında
kendisini Beyrut’a taşınıp MAN’ın resmî yayın organı olan Hürriye’nin [“Özgürlük”]
yayın kuruluna katılması konusunda ikna etti. Kuveyt’te iken Kenefâni, birçok
kısa hikâye kaleme almış ve Marksizmle ciddi bir biçimde ilgilenmeye başlamıştı.
1962’de resmî evraktan mahrum olması sebebiyle
yeraltına çekilmek zorunda kalan Kenefâni, ertesi yıl Nasırcı ilerici gazete Muharrir’in
[“Kurtarıcı”] yazı işleri müdürü, bu gazetenin uzantısı olan haftalık dergi Filastin’in
[“Filistin”] de yayın yönetmeni oldu. 1963’te ilk ve en çok bilinen romanı Güneş’teki
Adam yayımlandı. Roman, birçok dile çevrildi ve defalarca senaryolaştırıldı.
Üretken edebî faaliyeti, yenilikçi tekniklerinden
ötürü epey takdir toplayan üslubu, sahip olduğu toplumsal bilinç ve
Filistinlilerin içinde yaşadıkları koşullara dair herkesçe rahat anlaşılan
görüşleri, kendisine 1966 yılında Lübnan Edebiyat Ödülü’nü kazandırdı. Ödül,
esas olarak kaleme aldığı Sana Kalan Her Şey isimli kısa romanına verildi.
Ölümünden sonra ise 1975’te Afrika-Asya Yazarlar Konferansı Lotus Ödülü’ne
layık bulundu. Modern Arap romancılığında önemli bir sima olan Kenefâni, aynı
zamanda 1966 ve 1968 yıllarında kaleme aldığı, İsrail işgali altında üretilen
Filistin Edebiyatı’na ilişkin iki çalışmasında “direniş edebiyatı” kavramını
gündeme getirdi.
1967’de Kenefâni, Nasırcı gazete Enver’in [“Aydınlanma”]
yayın kuruluna girdi. Gazeteye ek olarak çıkartılan haftalık derginin yazı
işleri müdürlüğünü yaptı ve dergiye geniş bir okur kitlesine ulaşan,
görüşlerini içeren yazılar yazdı. Aynı yıl, feshedilen MAN’ın radikal Marksist
Filistin kolu olarak ortaya çıkmış bulunan Filistin Halk Kurtuluş Cephesi’nin
[FHKC] kuruluş sürecine dâhil oldu.
Politbüroya seçilen ve örgütün resmî sözcüsü olarak
atanan Kenefâni, Temmuz 1969’da FHKC’nin Hedef isimli haftalık yayın
organında çalışmak amacıyla Enver’den istifa etti. Aynı yılın sonunda
iki kısa roman daha kaleme aldı: Hayfa’ya Dönüş ve Saad’ın Annesi.
Bu süreçte üçüncü romana başladı ve bir kısa hikâyesini tamamladı.
Yakın ilişki içerisinde olduğu Habeş ile birlikte
Nasırcı panarabizmi terk ederek devrimci Filistin milliyetçiliğine doğru bir
dönüşüm içerisine girdi. FHKC’nin sözcüsü ve örgütün 1969 tarihli Ağustos
Programı’nın yazarı olarak Kenefâni, Filistin mücadelesine dönük derin
bağlılığını her fırsatta, sürekli olarak gösterdi. 9 Temmuz 1972’de, FHKC’nin
yirmi altı kişinin öldüğü, Lod Havalimanı’nda üç Japon Kızıl Ordu mensubu
gerillanın saldırısının sorumluluğunu üstlenmesinden birkaç hafta sonra, otuz
altı yaşındaki Kenefâni ve küçük yeğeni, Mossad’ın arabasına yerleştirdiği
bombanın patlaması sonucu öldü. Ölümünden kısa bir süre sonra, tek tarih
çalışması olan 1936-1939 Arası Dönemde Filistin’de Devrim isimli,
doğduğu ayda başlayan halk ayaklanmasını inceleyen çalışma yayımlandı.
Aralarında 1966 tarihinde yazmaya başladığı çalışma dâhil, birçok roman bitme
imkânı bulamadan masasının üzerinde kaldı.
Ölümü sonrası Kenefâni, halk tarafından
ölümsüzleştirildi. Doğum günü olan 9 Nisan, Filistin’de ulusal bir etkinliğe
ilham verir. Filistinliler, o gün Kenefâni’yi ve eserlerini anarlar. Aynı gün
İşgal Altındaki Topraklar’da grevlerle ve gösterilerle karşılanır. Suikasttan
beri Hedef dergisinin her kapağını o güzel yüzü süsler. iki çocuğu ile
birlikte Beyrut’ta kalan Danimarkalı eşi Anni Hoover, Gassân Kenefâni Kültür
Vakfı’nın çalışmalarını yürütmektedir.
Her şeyin ötesinde Gassân Kenefâni, kendi döneminin
bir ürünüdür. Onun gazeteciliği ve romancılığı, halkının ve kendi neslinin
dertlerini ve arzularını başarıyla anlatmaktadır.
Muin Rabbani
12 Kasım 2000
Kaynak
Kaynakça:
Kanafani, Ghassan. Al-Athar al-Kamila [Toplu Eserler], 7 Cilt, Beyrut:
Dar al-Thli'a, 1972.
Siddiq, Muhammad, Man Is a Cause Political
Consciousness and the Fiction of Ghassan Kanafani, Seattle: University of
Washington Press, 1984.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder