Afiş
geleneği, Filistin’in kültürel mirasının istisnai bir unsurudur. Bu anlamda afiş
külliyatı, ülkedeki mücadeleye ait asli verilerin toplandığı önemli birer
havuzdur. Birinci İntifada sürecinde kimi sanatçılar tarafından yapılan
Filistin afişleri, bugün insanların, ortaya çıktığı anda doğrudan iştirak
ettikleri direnişe dönük yaklaşımlarına ve arzularına dair belirli bir görüş
temin edebilecekleri özgül bir mercek temin etmektedir.
Demokratik Kültürel Eylem Komiteleri [Süleyman Mansur]
Filistinli
sanatçı Süleyman Mansur tarafından yapılan bu afiş, İntifada faaliyetlerinin
koordinasyonuna ciddi katkıları olan çok sayıda halk örgütlenmesinden birine
atıfta bulunmaktadır. Afiş, kefiye, dikenli tel, havaya kaldırılmış kol ve
artık yeni sürece dâhil olmuş olan taş gibi, ilk dönem Filistin afişlerinde
yaygın olan ikonografik kimi unsurları birleştirmektedir. En etkileyici yanı, sumud
(sebat) ifadesinin yer almasıdır. Afişteki (kadın ya da erkek) kişi tek
başınadır ama afişteki taş yağmuru tüm halkı simgelemektedir. Afişte hem
İngilizceye hem Arapçaya yer verilmesi, onun Filistinliler kadar tüm
uluslararası toplum tarafından anlaşılmasının istendiğini göstermektedir.
Bir Taş Atılışında
Fetih’in
hazırladığı bu afiş, Filistinli direniş örgütlerinin İsrail’in işgal ettiği
bölgelerinde yaşayan vatandaşlarını yüceltme noktasında ne denli hızlı
davrandığını göstermektedir. Arafat’ın resminin altında şu cümleye yer
verilmektedir: “Devlet olmak, bir taşın atılışında gerçekleşecektir.”
İntifada'nın Sesinden Daha Gür Bir Ses Yoktur
Afişin
sloganı Halil Vezir’in bir sözüdür. Vezir, Fetih’in kurucusudur ve Ebu Cihad
olarak bilinmektedir. Bu söz, direnişin yalın bir dille tasdiklenmesini ifade
etmektedir. Burada karşımıza çıkan nifaka (sapan) sözcüğü de
İntifada’nın başka bir ikonografik sembolüdür. 1988 sonrası Filistin afiş
sanatı, Filistin’in ulusal renklerini ve bayrağını bir araya getirmiştir. Bu
bayrak ve renkler, 1993 Oslo Anlaşması’na dek işgal altındaki bölgelerde İsrail
tarafından yasaklanmıştır.
Destekleyin… İşgal Altındaki Anavatanda Yaşanan İntifadayı
Destekleyin [İmad Abdul Vahab]
Filistin
Halk Kurtuluş Cephesi’nin hazırladığı bu afiş, işgal altında yaşayanlarla
diasporadaki Filistinliler arasındaki ayrımların İntifada tarafından nasıl
silindiğinin bir kanıtını sunmaktadır. Filistin ikonografisinde devrimin
sembolü olan beyaz at, afişte zincirlerini kırmış, başkaldırırken
resmedilmektedir. Atın bacaklarının arasında yıkılmış bir Filistin köyü
durmakta, at, dikenli telleri parçalamakta ve (İsrail’in kendisine politik
sembol olarak seçtiği dinî bir sembol olan) Davud yıldızını çiğnemektedir.
Aralıksız Sürecek olan İntifada İşgalci Gücü Yenecektir [Tevfik
Abdul]
Filistin
Demokratik Kurtuluş Cephesi önemli bir politik örgüttür, o da İntifada’yı hızla
ve koşulsuz olarak kucaklamıştır. “Aralıksız”, “sebat” ve “zafere kadar devrim”
ifadeleri, geçmişte olduğu gibi İntifada esnasında ve sonrasında da Filistin
afiş geleneğinin önemli bileşenlerindendir. İntifada, bir dizi direniş tarzı
geliştirmiş, böylece farklı biçimler altında bugüne dek sürmüştür. Bu
biçimlerden biri de İsrail ürünlerinin ve kurumlarının boykot edilmesini,
yaptırıma tabi tutulmasını ve tecrit edilmesini talep eden kampanyadır.
Çocuklar İşgalci Güçten Daha Güçlüdür [Vladamir Tamari]
İşgale
karşı şiddete başvurmayan direniş taktiklerinin ortaya çıkışı, bu afişte silâhlı
İsrail askerlerine ve tanka karşı elini kaldıran genç bir delikanlı ile ifade
edilmektedir. O metanetli bakış, Filistin’deki sebata dönük görsel bir atıf
olarak iş görmektedir. Japonya’da yaşayan Filistinli sanatçı Vladimar Tamari
tarafından hazırlanan afiş, diasporadaki Filistinlilerin işgal altındaki ülkede
yaşayanlarla dayanışmasını yansıtmaktadır. Arapça ve İngilizce metinlerin
yanında Japoncaya da yer verilmesi, uluslararası dayanışmanın öneminin ve
onunla bağlantı kurmanın gerekliliğinin göstergesidir.
İntifada Filistin’in Bağımsızlığının ve Barışın Sesidir
Bu
afiş, İlerici Barış Listesi tarafından hazırlanmıştır. İBL, Arap ve Yahudi
solcular tarafından İsrail’de kurulmuş bir ittifakın adıdır. (İbranice
versiyonunda “FKÖ ile Konuşalım” ibaresine yer verilmiştir.) Güvercin, Filistin
afişlerinde sıkça kullanılan bir simgedir.
Gora Intifada! (Yaşasın İntifada!)
Bask
Bölgesi’nde faaliyet yürüten Komite Internazionistak tarafından
hazırlanan bu afiş, dünya genelinde kurtuluş hareketlerinin kendilerini
İntifada’yla ne ölçüde tanımladıklarını ve ondan ne ölçüde ilham aldığını
göstermektedir. Afiş, elindeki taşla duran çocuğun direnişin liderlerinin
gençler olduğunu göstermekte ve onları onurlandırmaktadır. Resimdeki çocuğun
ismi Remzi Ebu Rıdvan’dır. Bugün Kemancı olarak bilinmektedir. 2002’de Kemancılar
Birliği’ni kurmuş, genç Filistinlileri müzik yapmaları ve işgalin güçlüklerini
aşmaları yönünde yüreklendirmektedir.
Filistinli Kadınlar İntifada'nın Ön Cephesinde
İntifada’dan
önce Filistin afişlerinde resmedilen kahraman resimleri, genelde İsrail’e karşı
doğrudan silâhlı mücadele yürütmüş fedailerdi. Bunlar genelde erkekti, nadiren
de olsa Leyla Halid ve Delal Muğrabi gibi kadın militanların resimlerine de yer
verilirdi. Bu afişte ise elinde silâh olmayan, geleneksel elbisesi içerisinde
bir kadına yer verilmiştir. “Ön Cephe” ifadesinin kullanılması, hem Filistinli
kadınların yüzleştiği tehlikeleri ifade etmekte hem de direniş tarzlarının ne
şekilde genişleme kaydettiğini göstermektedir. Taşa işlenmiş nakış (tetriz)
Filistinli kadınların İntifada’ya katılımını sembolize etmektedir.
1948-1989 [Marc Rudin]
Portakalı
delen süngü ve taşın kırdığı süngü, 1948’de yaşanan mülteci hayatı (Nekbe) ile
uygulanan şiddet ve 1989’daki İntifada aracılığıyla işgalci güce karşı verilen
kitlesel direniş arasındaki çelişkiyi resmetmektedir. Bu afiş, hem Nekbe’nin
yıldönümünü (15 Mayıs 1948) hem de İntifada’nın birinci yıldönümüne işaret
etmektedir. 15 Mayıs Filistin’de Filistin’in gasp edilmesine atıfla, “Filistin
Mücadele Günü” olarak anılmaktadır.
İntifada 89
Güney
Afrika’daki ırk ayrımcılığı karşıtı hareketle birlikte İntifada’nın ana
stratejisi, İsrail için işgal altındaki bölgeleri yönetilemez kılmak üzerine
kurulur. Elinde sapan tutan genç ve arkada yanan tekerlek, bir yıllık İntifada’nın
ardından Filistin halkının uzlaşmayacağının delili gibidir.
Yeni Gün [Salim Yakub]
İntifada,
Filistin’i yeni bir güne açmıştır. Şiddet yoluyla bastırılan ve sansürlenen
halk, kendi kaderini tayin hakkı için birleşmiş ve özgürlük için ayağa
kalkmıştır. Amerikalı sanatçılar, Filistinlilerin eyleminden ilham alırlar ve
dayanışma içine girerek bu afişi hazırlarlar. Bu afiş, 1989 tarihinde Berkeley
Kaliforniya’da yapılan sergide Filistin Devleti’nin Kutlanması başlığı altında
sergilenmiştir. Serginin teması, Arafat’ın 15 Kasım 1988’de Filistin Devleti’ni
ilân etmesi olmasına rağmen, afiş, doğrudan İntifada’dan almıştır. Bu fark,
kullanılan görsel unsurlardan bellidir: bir eylemci, bayrak ve kefiye.
Sergi
katalogunda afişin hem İntifada hem de geniş manada Filistin direnişi için
sahip olduğu önemi şu şekilde ifade edilmektedir: “Politikacıların ayak diredikleri
bir dönemde biz, Filistin bayrağının özgürce dalgalandığı bir yer yaratmak
adına, bu kareyi düştük kâğıdın üzerine. İmgelem alanı dâhilinde bu anı, o
kanlı yolculuğun sona ereceğini önceden tahayyül ettik. İmgelem ile gerçeklik
arasındaki mesafenin kapanması için çekilen çileler, zaruridir.”
Catherine Baker
4 Ocak 2013
Kaynak
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder