Nejat, Kobanê'ye gitmeden uzun süre önce onu
Kobanê'de devrimci eyleme götüren fikirlerini kurmuştu. Kobanê, Nejat'ın kendi
deyimiyle, bir “kısa devre” yaratma çabasıydı.
Nejat, değişik yazılarında ve Menkıbe kitabında uzunca bir
sol/solculuk eleştirisi yapar. Nejat'ın özellikle Menkıbe'de daha derli toplu hale getirdiği fikirleri Türkiye sol
hareketinin temel düşünme biçimlerinden tamamıyla faklıdır ve bir kopuşu
içerir.
Sol hareketler, Nejat’ın fikirlerini değil, daha
çok Kobanê’deki ölümünü konuştu. Kimileri ise “kendinden saydı”.
Nejat, her şeyden önce bir fikir insanıydı. Bir
toplum ve sınıf okuması vardı. Marks'ın kavramlarıyla kurduğu bir ilişki biçimi
vardı. Bir devrimcilik inşası vardı.
Nejat'ın ölümünün ikinci yılında, “sol/sosyalist
olduğunu iddia edenlerin Nejat'a cevap vermekle mükelleftir” diye düşünüyoruz.
1- Nejat'ın 71 üzerinden Türkiye Solu’na yaptığı
politik eleştiri.
2- Sözde ilksel birikim üzerinden kapitalizm
okumaları ve kavramsallaştırmaları.
3- Menkıbe'nin
ikinci bölümünde “Proletarya: Amele Değil, Emel” başlığıyla Marks'ın kavramlarının
nasıl okunması ve kapitalizmin nasıl anlaşılması gerektiği üzerine yazısı.
4- “İç savaş” kavramı ve devrimciliğin bir
istisnanın inşası olarak okunması.
Her çevrenin kendi
ideolojik zemininden Nejat'la buralardan tartışıp, Nejat'ın eleştiri ve değerlendirmelerine
cevap vermesinin Türkiye'ye bir ayna tutacağını düşünmekteyiz.
Hikmet Acun
22 Eylül 2016
0 Yorum:
Yorum Gönder