01 Şubat 2016

Langston Hughes

Hughes Afro-Amerikan şair, romancı, oyun ve makale yazarıdır. Yirmilerin başından başlayıp otuzların ortasına kadar uzanan Siyah hareketinin öncülük ettiği Harlem Rönesansı olarak bilinen hareketin önemli simalarındandır. ABD’deki komünist hareketle ilişkili kültürel sahada faal olan, önde gelen isimler arasında kendisine özel bir yer bulmuştur. Şiirlerinin ve romanlarının büyük kısmı Amerika’daki siyah işçilerin hayatlarını yansıtır. 
Hughes SSCB’ye bir ziyaret gerçekleştirmiş ve Sovyetler Birliği’nin güçlü bir destekçisi olur. SSCB, sosyalizm ve devrimle alakalı bir dizi şiir kaleme almıştır. (Bunlardan biri de Günaydın Stalingrad’dır.)
Hughes’un şiiri komünist partinin gazetesinde sıklıkla kendisine yer bulur ve komünist örgütlerce desteklenen çalışmalara katılır. 1931’de hapse atılan dokuz siyah gencin, Scottsboro Boys’un özgürleştirilmesi ve kendisinin de bizzat katıldığı İspanya İç Savaşı’nın sürdüğü İspanya’da anti-faşist savaşçılarla dayanışma eylemleri bu çalışmalardandır. Hughes ayrıca John Reed Kulübü ve Siyah Hakları Mücadele Birliği gibi örgütlerde de faaliyet yürütür.
McCarthy’cilik dönemi boyunca Langston Hughes anti-komünist Senato Amerika Dışı Faaliyetler Komitesi’nin hedefi olur. “Kızıl Aleyhtarlığı Hakkında” başlıklı 1963’te kaleme aldığı bildiride kendisine yönelik saldırılara şu cevap verir: “Bana saldıran örgütler büyük ölçüde ülkemizdeki Siyah, Yahudi ve emek karşıtı gruplardır.”

Günaydın Stalingrad!
Ne çok insan sevmiyor
Ne çokları öldürmek istedi seni,
Ama sen ölmedin!
Günaydın Stalingrad!
Dixie’de yaşıyorum.
Burada her şey berbat
Ama o kadar değil
Çünkü ben gene de
Günaydın Stalingrad diyebiliyorum
O kadar da ahmak değilim.
O kızıl yıldızın
Daha ne kadar ışıtır semayı bilmiyorum
O yandıkça biz de ölmeyeceğiz.
Bunu biliyorum.
Günaydın Stalingrad!
Dünyanın bir ucundasın
Silâhların kükreyince
Benim içindir o zelzele
Özgür olmak isteyen
Herkese.
Günaydın Stalingrad!
Kimileri diyor ki senin dostluğun
Sadece bugün için
Olabilir, belki öyle olsun istiyorlar, kimbilir
Ama sen benim dostumsun
Üstelik hepimiz hür olana kadar.
Günaydın Stalingrad!
O sahtekârlar ve klancı faşolar bitleri kanlanınca
Ve her şey kötüye yazınca
Kaldırıyorum başımı havaya
Benim gibi işçilere bakıyorum
Onlar da ellerinde silâhlar, doğruluyorlar
Bu topraklardan faşistleri süpürüp atıyorlar
Sen de bizimlesin bunu bil
Stalingrad!
Senden nefret edenler
Senin hayatından umudunu kesmişler
Yüzlerinde neşe, gözlerinde sevinç.
Oysa sen ölmedin!
Sen ben
Ben de sen olana dek ölmeyeceksin
Her yanda dostların
Tüm dünyada seni umursayan yoldaşların
Bugünden daha fazla seninle birlik olacaklar.
Kulak ver bana!
Bir radyom bile yok
Sana haber uçuramıyorum.
Umarım duyuyorsun beni
Bildiğini biliyorum
Fısıltıyla söylesem de çeteleri kovduk, artık biliyorsun.
Günaydın Stalingrad!
Ben mesudum
Çünkü sen ölmedin!
Günaydın Stalingrad
Langston Hughes

0 Yorum: